torsdag 6 november 2008

Mer müsli

Efter att ha gjort egen muslig enligt det här receptet flera gånger, bestämde jag mig för att prova en annan variant. Knaprigt och gott!

Knaprig pecanmüsli (cirka 8 portioner)


½ dl vatten
2 msk flytande honung
2 msk rapsolja (med neutral smak)
1 msk kanel, malen
4 dl havregryn
2 dl quinoaflingor
1 dl pumpakärnor
1 dl russin
2 msk krossat linfrö
75 g pecannötter, hackade

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda havregrynen och quinoaflingorna i en skål. Blanda samman vatten, honung, rapsolja och kanel och häll det över grynblandningen. Rör om ordentligt så att alla ingredienserna blir fuktiga. Strö ut blandningen på en långpanna med bakplåtspapper och rosta i ugnen i cirka 30 minuter tills alla ingredienserna är torra. Rör om några gånger under rostningen för att undvika att det bränns. När müslin har svalnat blanda i pumpakärnor, russin, linfrön och nötter.
Ur Paulúns bok ”Sanningen om GI” (Fitnessförlaget).

1 kommentar:

  1. Hallå där! Vad kul med ett recept på müsli, har länge tänkt att jag ska prova göra egen...är det väldigt bökigt??? Vad det gäller "smoothiesen" som du skrev om så har jag fått dille på det. Älskar att göra en hallon smoothie på helgerna...vilken start på dagen. Nu får jag väl byta ut brödet mot din müsli istället :)

    SvaraRadera