fredag 5 december 2008

De där bakprojekten ...

Är det någon annan som testat recepten i Amelia Jul? Jag försökte mig på de där kakorna - tre olika sorter med ett grundrecept. Jag misslyckades totalt (och jag brukar vara halvskaplig på att baka). Men degen gick inte att kavla ut så jag fick göra trista skurna kakor iställer för fina rutor, stjärnor och hjärtan. Kolatoppingen belv stenhård och vaniljglasyren smakade skumt. Varianten med valnötteroch honung blev väl OK, men ingen höjdare

Trist när man ägnat hela kvällen åt något. Hade hoppats på lite snygga och goda julkakor.

Testade också att göra pepparkaksbiscotti. Inte heller de blev jättelyckade - lite för smuliga och inte helt hårda som ju biscotti ska vara. Men jag hade kanske inte tålamod att torka dem tillräckligt länge. Men de blev väldigt goda i alla fall. Om någon vill testa så kommer receptet här:

Pepparkaksbiscotti
2 dl socker
4 ägg
1 påse pepparkakskryddor
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
200 g smör
4 dl sötmandel, hackad

Vispa socker och smör poröst. Tillsätt äggen ett i taget under vispning. Blanda bakpulver och pepparkakskryddor med mjölet. Tillsätt mjölblandningen, hackad mandel i äggblandningen. Baka ut som bröd på en plåt (två eller flera längder beroende på hur stora skorpor man vill ha). Grädda i 180°C, 20 minuter. Låt svalna något och skiva tunt. Lägg skivorna på en plåt och torka i ugn, 100°C ca 1 timme (kan behöva mer tid).

3 kommentarer:

  1. Förbaskat retfullt. Är inte så hemma på småkakor. Vad var det som gjorde att det inte funkade?

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter, men synd att det inte gick så bra ...
    Jag älskar och baka, men en gång klarade inte jag av att baka kanelbullar ... Men det berodde nog på att vi inte visste vad kryddorna var här i USA ...

    SvaraRadera
  3. Pepparkaksbiscotti låter underbart gott, måste testas.

    SvaraRadera