måndag 1 december 2008

Sommaren i Mamarrosa

Och jo, jag läser för all del fortfarande, men jag hinner och orkar inte läsa lika mycket längre nu när jag är inte i småbarnskarusellen. Det märktes till exempel när jag åkte tåg upp till mina föräldrar häromveckan. Då brukar jag kunna klämma ganska många sidor på en resa. Men när man samtidigt ska underhålla en bebis, blir det inte så mycket läst.

Men jag hann i alla fall avsluta Sommaren i Mamarrosa av Monica Ali.

Får ni någon gång känslan av att man hade uppskattat en bok (eller film) bättre om man inte hade haft några förväntningar på den? Jag tror i alla falla att jag började läsa den här boken med helt fel förväntningar. Jag tyckte väldigt mycket om Monica Alis förra bok Brick Lane. Den utspelas i London och handlar om en kvinna från Bangladesh som blir bortgift med en man hon aldrig träffat och hur hon kämpar med att komma tillrätta i sitt nya hemland och i sitt äktenskap. Boken oftade kryddor och kulturkrockar, den var tragisk och mänsklig och riktigt, riktigt bra. Det kändes som författaren skrev om en verklighet som hon kände till.

Sommaren i Mamarrosa utspelas i Portugal. Läsaren för lära känna både bybor, inflyttade och turister. Personerna passerar förbi varandra och påverkar varandras liv på olika sätt. Det är ingen dålig bok. Men karaktärerna kommer inte till liv på samma sätt som jag hade förväntat mig. Boken doftar inte som jag hade förväntat mig. Jag får inte samma känsla av att Ali vet vad hon skriver om.

Men jag får en känsla av att jag hade gillat den här boken om jag inte gått in i den med fel förväntningar. Synd.

Nu läser jag böckerna om Alberte av Cora Sandel (tjock tre i en-pocket, så det tar lite tid) och smyger in med Gunnar av Bob Hansson däremellen.

4 kommentarer:

  1. Jag är så glad att du överhuvudtaget har tid till att blogga trots din lilla bebis. Din sida blogg är jättefin. Fina bilder, kul och seriös på en och samma gång.
    Har också kikat in och läst din bebis-blogg och skrattar gott - särskilt om dina iakttagelser kring smörgåsrån. :-D

    Visst blir läsandet annorlunda beroende på vilka förväntningar jag har. Men så är det väl ändå att vi har läst en massa annnat också kanske andra böcker från samma författare och det färgar våra tankar vilket jag tror är ofrånkommligt.

    Jag har Brick Lane här hemma och det är en av pocketarna som väntar på att bli läst. Jag ser ännu mer fram emot att läsa den. ;.)

    SvaraRadera
  2. Jisses vad du plöjer böcker, hur 17 hinner du??? Jag har precis beställt lite Pocket böcker på Adlibris till ...resan eller vad det nu blir. Läsa kan man ju alltid :)

    SvaraRadera
  3. Hi, hi - och jag som inte tycker jag hinner läsa alls. Men det är ju om man jämför med förut.
    Det funkar ganska bra att amma.

    SvaraRadera
  4. jag svarar lite här..
    min bokhylla består nog till största delen av begagnade böcker, brukar göra små loppisfynd allt som oftast, så begagnade böcker har jag absolut inget emot...

    jag samlar på böcker av Folke Mellvig, irriterande svåra att hitta till rimliga priser... Så vissa deckare läser jag, dock tycker jag tex inte att camilla läckberg var nåt att hänga i julgranen, men annars oj, 5 favoritböcker.
    Doktor Glas - Hjalmar Söderberg
    Rosario är död - Majgull Axelsson
    Adams bok - Adam och nej, nu tappade jag namnet..
    Du är vad du äter - Gillian McKeith, hehe :)
    Bridget Jones dagbok 1&2...
    så man kan säga att jag läser allt..
    favoriserar väl kanske böcker som bygger på verkligheten eller rena biografier.. Men ey, jag gillar det mesta...

    jag dricker allt, kaffe, choklad, té.. likadant med godis, jag äter allt... kan faktiskt inte komma på nåt godis jag inte gillar... och inga allergier...

    och jag pluggare estetik, med konstvetenskap som huvudämne...

    såg att du gillade bob hansson, jag gillar honom live iallfall.. och carl-johan vallgren, live oxå..
    och så såg jag att du gillade jonas karlsson, klar favorit här oxå :)
    så vi verkar vara lika i smaken...

    SvaraRadera