måndag 1 december 2008

Mysig adventshelg (och lite om gatsten)


Åh, vad jag gillar advent! Det är det mysigaste med hela julen. Fina ljusdekorationer och glöggpremiär. Jag började lite redan i fredags och pysslade ihop några dekorationer.
I lördags städade vi hela lägenheten och åkte sedan till svärfar i Östraby. Där hade de en liten julmarknad som vi så klart gick ner och tittade på. Några knallar, lite glöggförsäljning och ett - inte alltför skönsjungande - luciatåg.

Vi (ja, eller maken) passade också på att byta till vinterdäck, så nu kör vi säkert. Men snön har ju förstås regnat bort ...
Vi stannade ganska sent, så när vi kom hem plockade jag bara fram ett par ljusstakar så att vi skulle kunna vakna upp lite adventsmys på söndagen.

Men på söndagen pyntade jag loss och nu har vi ljusstakar eller stjärnor i nästan alla fönster, blommor och massor av ljusstakar för levande ljus. Jag åkte iväg en sväng för att titta på Kulturens julstök - en mysig tradition i Lund. Jag handlade "världens godaste blåbärssylt", lussebullar och lyssnade på julmusik.
Sedan mötte jag maken och dottern för det traditionella tändandet av ljusträdet i Lundagård. Efter det fikade vi på kondiset med samma namn. När man har gjorde de sakerna på första advent då vet man att julen är på gång.


(före) (efter)

Och nej, jag var inte ute och kastade några gatstenar -det är inte en del av min adventstradition. Däremot såg vi ganska mycket av demonstranterna och alla polisbussar. Vi bor ganska nära Monumentet, så på väg hem från staden mötte vi alla motdemonstranter. Då var det lugnt för nationalisterna var redan bortbussade och alla var på väg hem, men det kändes ändå lite, lite oroligt i magen att gå där med barnvagn. Tänk om det hade hänt något som gjorde att det flammade upp igen - det var ju rejält stökigt tidigare på dagen.
När jag flyttade ner till Lund -93 var det väldigt oroligt på 30 november - gator spärrades av, butiker stängdes, barnen skickades hem från skolorna och allmänheten uppmanades att inte röra sig i centrum. Men nu har det ju varit stilla i så många år. Trist att det blir så. Och även om man kanske egentligen håller med motdemonstranterna så är det ju väldigt svårt att respektera människor som kastar gatsten på poliser och in i skyltfönster.

Nåväl, vi kom hem utan problem i alla fall och kunde forsätta med adventsmyset, en god middag, ett glas vin och en stund i TV-soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar