fredag 19 december 2008

Kulturfyra: om viktiga bloggar och om förkylningar

Dags för Kulturfyra igen. Så här låter veckans frågor:

"Igår lanserade Twingly en rankinglista av vad de kommit fram till är de viktigaste bloggarna i Sverige. Nummer ett var Blondinbella. Och nu läser jag om att Blondinbella har råkat i klistret igen, berättar DN: Bloggen Blondinbella har anmälts till Konsumentverket. En läsare har reagerat på hur bloggaren Isabella Löwengrip lagt ut bilder på hårvårdsprodukter och en text om hur hon tvättar och fönar håret.

Där börjar jag veckans Kulturfyra:"
1. Tycker du att Blondinbella är den viktigaste bloggen? Varför, varför inte?
Absolut inte det minsta viktigt. Jag har faktiskt inte ens varit inne på den. Känns helt ointressant. Möjligen som fenomen då, men inte innehållsmässigt. Men så är jag ju inte särskilt intresserad av modebloggarKursiv och absolut inte av den typen av modebloggar.

2. Påverkar du av om en blogg skriver att en shampo är bra, eller en bok är bra, eller något annat?
Tja, ibland kan man väl bli sugen på att testa något som man läst om på en blogg. Jag får absolut många boktips från bloggar.

3. Här berättar Blondinbella hur hon nu ska kombinera studier med tv-inspelning. Hon ska göra en dagbok i tv varje dag. 178 kommentarer hade det inlägget när jag läste det. Där berättar hon att hon är förkyld och hur hon botar det Dr. Brandts antioxidantdroppar.Hur botar du förkylning?
Ganska traditionellt - vila, vätska och ibland kanske någon kur av något slag - t.ex. Kang Jang.

4. Twingly har räknat på sitt sätt för att kora den viktigaste bloggen. Vad tycker du gör en blogg viktig för dig? Vad gör att du återkommer till en blogg?
Det är absolut inte viktigt att en blogg är känd eller populär bland många. Många bloggare jag läser är vänner till mig och då läser man ju av en annan anledning. Men jag tycker om personliga, välskrivna bloggar som blandar högt och lågt, vardagssaker och allvarliga saker. Gärna med humor. Hedgehog in a storm är ett bra exempel.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med om Blondinbelle och önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  2. Tack - gulle dig! Det var precis vad jag behövde idag, när min blogg har kraschat eller nåt :) God Jul!

    SvaraRadera