måndag 1 december 2008

Är bokbloggar för lättviktiga

Den frågan har En bok om dagen fått och skickar vidare den ut i bokbloggsvärlden. Min blogg kan väl knappast kallas för en bokblogg (ja, i alla fall inte längre), men jag passar på att tycka till lite i alla fall ;)


"Vad tycker ni? Borde bokbloggar våga vara tyngre? Eller är det kanske kultursidorna som borde våga vara lite lättsammare ibland? Får vem som helst tycka om litteratur? Och ni andra bokbloggare - hur tänker ni när ni skriver?"

Personligen så läser jag bokbloggar mest för att få lästips och då är jag inte så intresserad av alltför långrandiga analyser eller att bokbloggaren avslöjar för mycket om handlingen. Däremot vill jag gärna veta varför en bloggare tycker att en bok är bra eller dålig.

Lite "tyngre" åskikter om litteratur kan man hitta på kultursidorna om man letar efter det, men jag tycker ofta att det kan bli lite för pretentiöst. Litteratur måste inte vara svårt - det får bara vara underhållning ibland.

När jag skriver själv fungerar bloggen mest som min egen läsdagbok och analysens omfattning beror tll stor del på ork, lust och tid. Visst skulle väl jag som litteraturvetare göra narratologiska analyser av allt jag läser, men hur intressant skulle de vara?

Och ja, vem som helst få tycka om litteratur. Och man får tycka olika. Det är det som är så bra! :)

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att jag använder bokbloggar som inspiration till vad jag vill läsa och då behöver de definitivt inte vara djuplodande och analyserande. Du sammanfattar det så bra med att litteratur inte måste vara svår - det får vara underhållning också.

    SvaraRadera
  2. Det är klart att det är jättebra – och nödvändigt – med det lättsamma, det underhållande, de rena boktipsen, men jag tycker ändå att det är lite trist att det finns så lite tyngd hos bokbloggarna, helt enkelt därför att det skulle vara trevligt med en bättre balans mellan det korta och det långa. Det finns så mycket mer av det enkla än av det tunga och jag vill ha både och.

    //JJ

    SvaraRadera