onsdag 4 januari 2012

Inte alla gillar jullov

Lilla T längtar till dagis. Nästan varje dag frågar hon om det är dagisdag och ser lite besviken ut när vi förklarar att det är flera dagar kvar på jullovet. Hon saknar nog också att få vara ute och springa av sig ordentligt som de ju gör på förskolan varje dag.. Även om vi självklart går till lekplatsen så är det inte precis samma sak som att leka där med oss som ett helt gäng jämnåriga kompisar. I ärlighetens namn är inte vi så uthålliga på lekplatslek, men vem är det i det här vädret - om man inte är tre år alltså.

Vi försöker hitta på aktiviteter som hon uppskattar. Igår var lilla T och hennes pappa på bio (när jag städade upp efter julgransplundringen) och det gillade hon (Såklart. -Jag klarar mig inte utan film).

Idag tog vi en tur till favoritstället - badhuset i Lomma. Precis när vi bestämt oss för att åka dit hörde familjen C av sig och ville hitta på något, så de fick hänga med. Efter badet följde de med hem hit på lite improviserad middag. Trevlig för oss och trevlig för lilla T med en lekkompis på besök.

5 kommentarer:

  1. Känner igen det där!
    Lovis brukar fråga på lördag om hon får gå till förskolan ;)
    Fast i jul har hon faktiskt inte gjort det utan gallskrek istället i bilen hem - Vill inte hem! Vill till stugan!!
    Sen gick det jättebra att börja på förskolan igen trots att det är på annan avdelning denna vecka. Igår vägrade hon att gå hem ;)
    Men det är ju skönt att de trivs!

    SvaraRadera
  2. Stackars Gibson har blivit totalt tvärtom. Han vill inte gå till dagis och blir jätteledsen när jag lämnar. Fast att han alltid velat gå dit innan. Till och med på helger och lediga dagar...

    Men det är tur att Lilla T längtar, för det är så mycket roligare som förälder att lämna då!

    SvaraRadera
  3. E ville egentligen inte tillbaka till dagis men när hon väl var där igår ville hon inte gå hem haha! Och vi träffar ju många av hennes dagiskompisar även på fritiden så hon saknar dem nog inte så mycket när dagis är stängt. Men nu saknar hon bästa kompisen W mycket och tycker inte dagis är sig riktigt likt utan honom tror jag. Härligt att Lilla T älskar sitt dagis så mycket ändå!
    :-)

    SvaraRadera
  4. Du borde göra om det här inlägget till en insändare i en tidning, så att alla som förfasar sig över att barn ska tvingas att vara på förskolan hela dagen får något att tänka på.

    Ett tre-eller fyraåring behöver sysselsättning och lekkamrater, som man har svårt att ge sitt barn i samma utsträckning som på förskolan. I synnerhet när man har en baby att ta hand om samtidigt.

    SvaraRadera
  5. Evasleva - härligt att L trivs nästan alla dagar. Alla kan vi ju ha en liten svacka.

    Finelinan - fy så jobbigt för dig. Och för Gibson. Hoppas det vänder igen för er.

    Saltis - det förstår man ju, att hon saknar sin kompis.

    Musikanta - ja, det brukar jag också tänka på. Att det verkligen inte är så dåligt som alla verkar tro. Men jag vill gärna hålla nere timmarna på dagis ändå, men det är ju mest för min skull - för att jag vill umgås med mitt barn även på vardagarna.

    SvaraRadera