tisdag 25 januari 2011

Tips: Gravidsmörja

Jag tror egentligen inte särskilt mycket på att man kan förebygga/hindra/minska hudbristningar vid graviditet genom att smörja in kroppen. Allt tyder på att det har med genetiska förutsättningar att göra. I viss mån även ålder - yngre gravida kvinnor får oftare/mer hudbristningar än äldre vilket ju känns motsägelsefull då huden väl borde vara mer spänstig när man är yngre?

Hursomhelst tillhör jag dem som haft tur (det inser man om man bildgooglar "gravidmage hudbristningar") som klarat mig nästan helt utan (peppar, peppar ...). Men det kan ju ändå vara skönt att smörja in sig. Det kan ju inte skada tänker jag :)
Förra gången smorde jag mig varje kväll - nu blir det lite mer slumpmässigt.

Den här gången är favoriten ingen specialprodukt utan Body Shops Body Butter Oliv. Luktar snällt och jättegott. Vill man ha helt doftfritt har de också en oparfymerad massageolja.

bilder: thebodyshop.se

Förra gången fick jag en "kaka" med massageolja från Lush av min syster. Den heter Therapy och ska vara speciellt bra för gravidmagar säger de. Jag vet inte, men den var skön att smörja in sig med och luktade vanilj,
bild: lush.se

Jag testade också Weledas havandeskapsolja. Helt naturliga ingridienser och den gav en skön "värmekänsla", men jag tyckte tyvärr att den luktade lite för starkt. Men jag vet andra som gillade doften jättemycket, så det är ju en fråga om tycke och smak.
bild: weleda.se

5 kommentarer:

  1. Å jag älskar Body Shops oliv body butter!!! Fast jag tror inte jag smorde in magen emd den när jag var gravid. Jag tror inte på att man kan förebygga bristningar genom att smörja in huden. för då skulle ingen få bristningar idag när ALLA smörjer in sig med en det ena än det andra. Men det är skönt att smörja sig och det kan verka avslappnande i sig vilket är bra!

    SvaraRadera
  2. Mmmm ... den är mysig. Skön vare sig man är gravid eller inte.
    Nej, det verkar inte finnas några belägg för att det funkar mot hudbristningar i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag blev tipsad om body shops bodybutter cacao den ska tydligen vara alldeles extra fet :) Jag köpte den men tyckte att den luktade lite starkt. Spec efter att jag fött. Tydligen var det viktigt att smörja 4 månader efter förlossningen sade hon på body shop.

    Weledas var ju så himla dyr så den har jag inte testat. Som sagt, även om det inte funkar är det ju rätt mysigt att smörja magen :)

    Vilken tröttis i inlägget ovan! Jag kan verkligen se det framför mig.

    SvaraRadera
  4. Ja, flera av Body Shops Body Butter luktade alldeles för starkt, det tyckte jag också.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte heller om jag tror på det men smörjde in mig de sista 4 veckorna i mellangården med den här oljan http://lundmyrb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=408 och jag sprack ingenting så kanske det bidrog?? Smörjde också in mig på magen och fick inga bristningar men det kanske snarare berodde på att min mage inte blev så stor och andra faktorer? Men de som sålde oljan till mig (Annas profylax) sa att även om man inte vet om det hjälper mot just det så kan det vara en mysig stund när man smörjer in magen. Man kanske pratar lite med bebben där inne samtidigt :)

    SvaraRadera