onsdag 12 januari 2011

Jag ska fånga en ängel

Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlundh är inte en kriminalroman på samma sätt som t.ex. Blot och Dykaren även om det är en polis som är en av huvudpersonerna och det begås ett brott som ska lösas.

Istället är det mest fokus på relationen mellan den frånskilda polisen Paul och den gifta bokförläggaren Ylva och deras hemliga passionerade möten. Han skulle gärna se att relationen utvecklades, men hur mycket är hon egentligen villig att satsa på deras förhållande?

Men han måste också koncentrera sig för att hitta den person som knivskar en ung kille till döds på en fest i "det fina" villaområdet. Både i sitt arbete och privat visar sig ett segregerat samhälle tydligt.

Inte så tokig läsning.

3 kommentarer:

  1. Jag led också och kunde inte heller sluta titta! :)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att du också upptcäkt att du läst oplanerad temaläsning. Vad var det för släkkrönikor?

    SvaraRadera
  3. Jobbigt med sådana där program som man mår lite dåligt av att se ...

    Jag försökte hitta blogginläggen om de där släktkrönikorna (för jag har tyvärr väldigt dåligt minne vad gäller de böcker jag läst), men jag misstänker att det var innan jag började blogga. Så tyvärr minns jag inte.

    SvaraRadera