fredag 15 april 2011

Doftlös

Apropå den personliga hygienen - hur länge ska man använda parfymfria hår- och hudvårdsprodukter efter det att bebisen ha kommit? Jag minns inte hur jag gjorde förra gången. Nu menar jag inte att jag tänker börja ösa på mig Opium, men det vore trevligt med något som luktade liiite i alla fall (som kanske maskerar doften av mjölk och bebiskkräk något lite). Dessutom vore det inte fel med ett schampoo som inte bara fungerar som avfettningsmedel och får håret att kännas som Svinto. Jag måste erkänna att jag har fuskat lite och gått över på en milt parfymerad deo. Den parfymfria jag hade skaffat var ungefär lika effektiv mot svettdoft som en våtservett.

9 kommentarer:

  1. Jag har inte kommit igång än med parfym. Jag tycker att jag har blivit känslig för dofter sen jag var gravid. Men "vanligt" shampoo har jag ju. Och milt parfymerad deo.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig kört parfymfritt. Ska man göra det?

    SvaraRadera
  3. Evasleva - det kan säkert påverka. Om inte annat vanan. Vi hade alltid sköljmedel förut, men slutade av både miljö- och bebesskäl och nu tycker jag det doftar alldeles för starkt om jag känner doften.

    Finelinan - ja, man rekommenderas att göra det när bebisen är nyfödd, så att de präglas på förälrarnas egen doft.

    SvaraRadera
  4. Jag visste inte ens att man skulle undvika det så jag har kört på som vanligt. Dock inte använt parfym så ofta.

    SvaraRadera
  5. Precis! Det var just "sitta naken i en bäck" jag ville slippa :-D

    SvaraRadera
  6. oj, sånt har jag inte tänkt på alls. jag har inte använt parfym, men annars har jag använt mina vanliga grejer.

    /C

    SvaraRadera
  7. Emma - men det hade varit kul att se ;)

    Christin - jo, man ska visst hålla sig naturell i början. Som om bebisen skulle ta fel mamma ...

    SvaraRadera
  8. Gibson har aldrig tagit fel mamma iallafall... Men sen har jag ALDRIG i hela mitt liv använt parfym heller. Jag doftar så gott som jag är. =)Använder bara vanligt schampo och deodorant, det får duga!

    SvaraRadera
  9. Nu är ju mina barn vuxna så det är ju ett tag sedan men då fick man inte några sådana upplysningar........jag använde nog mitt vanliga men brukar iofs inte ha så starka grejer eftersom jag får migränanfall av starka dofter. Det är nog ingen större fara att ha lite doft på sig, man behöver ju inte vräka på en massa :)

    SvaraRadera