onsdag 15 december 2010

Anser mig besegrad - växlar ner julambitionen

Jag vill alltid göra väldigt mycket till jul. Jag gillar att pyssla och pynta och har tusen idéer. I vanliga fall räcker inte tiden till allt. Detta år känns det som att tiden inte räcker till något! Helgens bakslag gjorde ju inte saken bättre. Men igår lyckades jag pyssla ihop några halvtaffliga julkort (men de får duga) och nu på kvällen gjorde jag och maken upp en plan för de mest nödvändiga bestyren.

Så jag får väl inse att tiden och orken har sina begränsningar och växla ner lite. Det blir ingen krans pysslad i år, och ingen pepparkakshus byggt. Kanske, kanske blir det något bakat och något julgodis. Och om inte så får det bli "köbekaga" (jag gillar ju ändå köpta pepparkakor bäst) och med lite tur något av svärmors goda julgodis.

Lite städning får det ju ändå bli, men ambitionsnivån är ganska låg - vi ska ju nästan inte vara hemma alls över jul och nyår.

Och gran ska vi i alla fall ha - det har vi lovat lilla T.

5 kommentarer:

  1. Vännen ta det lugnt! Visst är det mysigt med pyssel och pynt och allt det där, men framförallt ska man må bra!!!! Vila. sSköt om dig och familjen. Gör det du känneratt du orkar och hinner med. Inte mer. inget mysigt med julpyssel som snarare blir till jultvång....
    Tycker i stort sett att hela mitt liv blivit just så. Alltså inte till tvång, men att jag fått dra ned ambitionerna lite mer. Annars skulle jag aldrig hinna eller orka och jag skulle känna mig konstant deprimerad... ;-)
    Ett tips om du gillar pepparkaksdoften i huset är att ta KÖPEpeppisar och lägga de på en plåt i en uppvärmd ugn. Endast ett mycket mycket kort tag. Det räcker. En ljuvlig doft komemr snabbt att sprida sig i huset! Jag lovar!!! :-D
    Kraaam!

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen måsten! Och allt finns ju att köpa!

    Blev sagogrejen inställd alltså?

    SvaraRadera
  3. Saltis - ja, jag har nog insett det mer och mer de senaste två åren. Att det gäller att växla ner.

    Anna - ja, det har du rätt i! ;)
    Sagogrej? Nu har jag nog glömt något...

    SvaraRadera
  4. Du skrev helgens bakslag och länkade till "Julklappar i sagoskåpet" i en evenemangskalender??

    SvaraRadera
  5. Oj, det var ju fel länk. Meningen var att jag skulle länka till mitt eget misärinlägg från helgen (har fixat det nu). Men sagogrejen blev tyvärr inte heller av - det var fullbokat.

    SvaraRadera