söndag 19 december 2010

Helgen

Fredagkvällen inleddes med utvecklingssamtal på lilla T:s förskola. Det är roligt att få höra hur någon annan upplever ens barn. Vi fick mycket bekräftat av hur vi ser henne (nyfiken, glad och språkligt kompetent), men det är också roligt att höra att hon verkar fungera bra i gruppen, att hon har små kompisar och att hon tar initiativ till lek. Kanske är hon helt färdiglekt efter en dag på förskolan och det är därför hon bara vill mysa på eftermiddagarna. Lite diskussion kring napp-frågan, men annars bara positivt.
Lilla T var trött efter extratimmen på dagis, så hon och jag tog det lite lungt en stund medan maken lagade en smarrig fredagsmiddag.

I lördags skulle T och jag ha åkt till kollegan J i Åkarp. Hennes Pyre och lilla T brukar leka bra tillsammans. Men jag fick ett telefonsamtal på morgonen om att familjen (mest far i huset visade det sig) hade drabbasts av en magbacill och vi valde att ta det säkra före det osäkra och stanna hemma. Trist att det inte blev av, men det känns som att det är sådant man får ta med i beräkningarna när man bestämmer saker så här års.

Maken hade julklappsärenden på stan, så jag och lilla T fick roa oss själva. Jag var väldigt "sjuk" och blev grundligt undersökt av "syster Lisa" med hjälp av doktorsväskan som mormor gav T i 1:a adventspresent. Sedan lekte vi "hälsa på", men det slutade olyckligt med att lilltjejen fick tummen i kläm i en dörr. Det satte stopp för min plan att ta en sväng med pulkan på förmiddagen och det fick bli mys i soffan istället.

Efter en kamp med lilla T om att få på kläder, kom hela familjen i alla fall iväg på eftermiddagen för att köpa gran och för att posta julklappar. Efter det åkte lilltjejen och hennes pappa pulka på St. Hans backar, medan jag fick bege mig till Nova för att införskaffa ny ljusslinga till granen och för att byta understället jag köpte till T inför Åre-resan. Nova (stort köpcentra utanför stan) är ingen höjdare på helgerna i vanliga fall och en timme innan stängning lördagen innan jul är verkligen inte att rekommendera, men nöden hade ingen lag.
Dock var lilltjejen så trött efter pulkaäventyret att hon nästan somnade vid middagsbordet, så det blev tidig nattning och uppskjutna granpyntarplaner. Istället skrev maken och jag julkorten.


Pyntat blev det istället med besked på söndagsförmiddagen och sedan dansade vi många rundor runt granen :)

En liten promenad ner till stan för att fika och posta julkort blev det också. Lilla T är väldigt hes idag och har varit lite ur form, men har ingen feber och verkar inte ha ont, så vi håller tummarna för att det inte blir VAB-dag imorgon. Det hade varit väldigt skönt om de sista jobbdagarna nu innan jul blir som de är tänkta, så att vi kan vara lediga sedan i lugn och ro.

Nu ikväll har vi griljerat en färdig julskinka - det är så mycket julmat som kommer att lagas i det här hushållet. En skinkmacka eller två måste man ha, men resten räknar vi med att bli bjudna på ;)

Så det är nästan så att jag känner lite julstämning när jag sitter här. Mätt efter julens första skinkmacka. Och granen den tindrar.

1 kommentar:

  1. Låter som en bra helg sammantaget och kul med ett så positivt utvecklingssamtal!

    SvaraRadera