torsdag 2 december 2010

Ja, se det snöar!

Det har varit vinterväder i Skåne i över en vecka. Det är vackert, men kallt. Och tålamodsprövande när man pendlar. Underhållsarbete på sträckan Malmö-Lund, med vartannat tåg inställt underlättar inte precis.

Jag har ju som tur är ett jobb där det inte är livsviktigt att vara på plats en viss tid, så jag försöker ta det hela med jämnmod. Jag har bytt från tåg till buss, för det går ändå lite smidigare. Nu när det är snö cyklar jag inte så då får jag antingen gå eller ta stadsbuss till stationen och sedan försöka komma på ett av de försenade och överfulla tågen eller gå till sjukhuset och ta en långsammare regionbuss. Just nu kan det tidsmässigt gå på ett ut, eller till och med lite snabbare med buss. Men idag blev vi som väntade förbi-åkta av två överfulla bussar, så det är fler som kommit på den alternativplanen. Jag kunde också konstatera att jag inte har tillräckligt vassa armbågar för att pendla i vintertid. Buffligast kommer längst verkar det som ...

Nåväl, nu är jag på en buss. Efter några hållplatser fick jag sittplats och chauffören verkar inte köra som en galning (tro mig, det är inte någon självklarhet!). Jag kommer nog till jobbet idag också.
Men mitt flexkonto börjar bli lite magert ...

2 kommentarer:

  1. Ja jag har hört att det är oooootroligt vintrigt hos er nu!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det har jag sällan sett här i Skåne så tidigt.

    SvaraRadera