torsdag 16 december 2010

BVC-besök med förhinder (och ensamkväll med ändrade planer)

Idag skulle lilla T till BVC på 2 ½-årskontroll. Maken skulle på julfest på jobbet, så jag skulle ta mig till Lund för att hämta på dagis och ta mig till BVC. Det visade sig lättare sagt än gjort!

Det har snöat rejält i Skåne idag och när klockan började närma sig ett, så tänkte jag att det nog var bra att vara ute i god tid för att hinna till BVC till klockan tre. Jag packade ihop på jobbet i Malmö och begav mig mot Lund. Eftersom tågen gått lite si och så i samband med öppnadet av Citytunneln, tänkte jag att bussen var ett säkrare kort. Det var det inte idag!

En lastbil som fraktade ett halvt vindkraftverk hade ställt sig på tvären i en korsning i centrala Malmö och stoppade trafiken mot Värhemstorget helt. Bussresenärerna stog förgäves och väntade på bussar mot Lund. Efter en ganska lång stund i blötsnö och blåst började ryktet gå på hållplatsen att bussarna gick från Spångatan och svängde en annan väg ut från stan. Jag (och många andra) pulsade dit och efter ännu en stunds väntan kom en buss.

Men just den busschauffören hade visst inte hört om stoppet utan körde ändå den vägen, med följd att vi fastnade i kö och sedan så småningom fick ta en omväg för att komma runt den blockerade korsningen. När bussen strax efter halv tre kom ut på motorvägen (och körde i ett ganska stillsamt tempo - egentligen med all rätt i rådande väglag) så insåg jag att det inte fanns en chans i världen att jag skulle hinna till Lund, förbi hemma för att hämta bil/vagn/pulka (kunde inte bestämma mig för vilket transportmedel som kunde vara bäst och snabbast), ta mig till förskolan, bylta på lilla T alla kläder och ta mig till vårdcentralen i tid. Jag fick ringa och boka om BVC och ringa till dagis och säga att jag var sen.

En halv dags minus på flexkontot och ändå inget BVC-besök :(

Detta innebär nu att min ensamma kväll som jag, efter nattning, hade tänkt tillbringa med julmys som t.ex. att slå in julklappar och skriva julkort, nu kommer att tillbringas med lite jobb för att hinna med det jag tänkt innan julledigheten. Men jag passade i alla fall på att fixa lite med makens julklappar nu när har är ute på galej.

4 kommentarer:

  1. Fy så trist! just sådana där ekapader orskade av vädret är INTE kul! Hoppas du ändå får en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Trist. Min enda tröst när jag väntar på försenade tåg är att jag inte behöver stressa till dagis i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Usch vilken jobbig eftermiddag du fick. Ja, det är ett ruskigt väder även här, så det bästa är väl att hålla sig inomhus om man har möjlighet till det :)

    SvaraRadera
  4. Saltis - jo, det var trist. Men det blev en OK kväll ändå.

    Pyrets mamma - ja, det är ju alltid någon tröst.

    Ylva - så här års är det verkligen inte kul att vara pendlare.

    SvaraRadera