måndag 13 juni 2011

Öland i bilder

Efter lite stök och bök kom vi så äntligen iväg på vår "försemester". Vi styrde kosan mot Öland där vi skulle tillbringa veckan med min familj för att fira pappas 60-årsdag. Vi fick pausa flera gånger på vägen för att lille N skull få mat och sträcka på ryggen, men det kändes ändå inte som att det tog så långt tid. Lillkillen åt en sista slurk under Ölandsbron innan vi åkte över. När jag var barn semestrade vi ofta på Öland och åkte ofta ner på natten för att undvika trafik och värme (ingen AC i bilen på den tiden) och åt då ibland frukost under Ölandsbron när det började bli morgon. Så lille N följde en gammal god tradition ;)


(bild lånad från min svägerskas blogg)

Mamma, pappa och syrran var redan på plats med husvagnen på Kapelluddens camping i Borgholm och brorsan med familj hade redan installerat sig i stugan där vi också skulle bo. Det var väldigt trevlig att ses. Jag hade inte träffat min bror sedan förra sommaren och det var första gången de träffade lille N.
Lilla T var lite blyg för kusin S till att börja med, men efter bara en stund var de i full gång på lekplatsen som låg väldigt bra placerad mellan husvagnsplatsen och stugan. Fint väder och grillat till middag gjorde ju inte saken sämre.

Däremot hade lilla T enormt svårt att somna på kvällen. All spänning med resan, kusin S och att sova i våningsäng tog ut sin rätt. Hon ver helstirrig och det var först vid halv tolv hon somnade i rena utmattningen.

Anledningen till resan var, som sagt min pappas 60-årskalas. Han funderade länge på var han ville fira den, men kom fram till att det ju var på Öland han trivdes allra bäst. Där tillbringade han många (alla?) somrar som barn och vi semestrade där många, många gånger när jag var liten också.

Kalas blev det hela söndagen. Kusinerna var så här söta när de traskade iväg till morfarfarfar med finkläderna på och paket redo för överlämning.



Till födelsedagslunch bjöds det massor av läckerheter från havet, bland annat den här fula fisken. Horngäddans gröna ben var väldigt fascinerande när jag var liten.



Barnen fick lite annat att äta.

På eftermiddagen skulle vi ta med lilla T till det efterlängtade badhuset, men vi hade läst fel på öppettiderna och kom dit när det bara var en halvtimme kvar av badtiden och insläppet hade stängt. Lilla T tog dock nederlaget med fattning och mormor hade påpassligt nog tagit med sig en liten uppblåsbar plaskpool som fick duga så länge. (Modiga kusin S hade redan premiärbadat i havet, men "levande" vatten är inget för lilla T).

På kvällen var det invigning av pappas födelsedagspresent. Det enda han önskade sig var nämligen en Muurikka-panna. Så han fick en sådan, en liten receptbok för att komma igång och så fixade vi ingredienser så att ha kunde laga sin egen födelsedagsmiddag. En onödig pryl kanske, men ganska rolig och maten blev väldigt god. Pannan användes sedan flera gånger under veckan.



På måndagen var det nationaldagen, så mycket var stäng. Vi turistade lite lungt i Borgholm - slottsruinen, lekplatsen vid Solliden och ett glasscafé blev den den dagen.

På tisdagen gjorde vi en lite större utflykt till norra udden och fyren långe Erik.



vacker klapperstensstrand


Efter ett litet stopp i Byxelkrok då lille N fick ny blöja och lilla T och jag kollade på båtar, åkte vi vidare till Byrums raukområde. Där åt vi lunch i solen och småtjejerna lekte bland stenarna och i vattnet.



På eftermiddagen fick lilla T sedan äntligen gå till badhuset :)

En väldigt stillsam onsdag tillbringade vi mest på campingen.Vi tittade på TV-inspelningen som pågick på campingen. Småkusinerna lekte vattenlekar och hade skoj.



På torsdagen var det lite sämre väder, men eftersom alla väderleksrapporter lovade sol vid lunchtid vågade vi oss på att packa för badutflykt. Tanken var att vi skulle åka till stranden vid Löttorp (Kesnärsviken) där vi tillbringade somrarna när vi var små. Vi kom lite efter de andra och missade titten på stugan vi hyrde då, men vi blev inte heller lika blöta av åskvädret som drog in över Öland precis när övriga familj bänkade sig på stranden.



Vi fikade lite i bilen medan det värsta ovädret drog förbi och körde sedan vidare mot Böda Hamn. Solen sprack fram och tillbringade en lång stund på en trevlig lekplats och åt färskrökt fisk i hamnen till lunch.

läckert cykelställ vid Böda Hamns camping

På fredagen hällregnade det nästan hela dagen, så det blev ännu ett besök på badhuset. På kvällen blev det uppehåll igen och vi kunde sitta ute och äta lite Muurikka-mat igen.



Så snabbt en vecka kan gå! På lördagmorgonen var det bara packnig och städning kvar och vi tuffade hemmåt med bilen igen. Nu är det vardag igen. Maken är på jobbet, lilla T är på dagis och lille N och jag är inne på sjätte eller sjunde maskinen med tvätt.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig semester! Bra tajming också vädermässigt. Jag var en del på Öland när jag var liten men nu var det länge sedan. Det är vackert där!

    En sådan panna hade jag inte hört talas om. Vad fint barnens köttbullar serverades!

    SvaraRadera
  2. Så härligt! Verkar varit just SEMESTER! Underbart! Och jag tyckte det var otroligt KUL att få gölja med på er Ölandsresa! Själv tillbringade jag alltid minst ett par dagar (de flesta somrarna i min barn- och ungdom) på Öland eftersomvi nätan alltid seglade dit. Mest till Brogholm men även Byxelkrok, Grankullavik och Mörbylånga. Vu hyrde sedan alltid cyklar där ochcyklde runt en del på ön. Vissa gånger även bil och körde runt. Så det är även för mig väldigt mycket barndosmsommar! Alvaret är en av de vackraste platser jag vet faktiskt!! :-)
    Sedan måste även jag erkänna att jag aldrig hört talas om den där pannan! Spännande! Kanske ett inlägg om den senare?? Kanske kan din pappa gästblogga? :-)
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig semester ni haft! Jag blir lite avundsjuk faktiskt. Det närmsta semester jag ser ut att komma iår är att jag jobbar med massa människor som har semester. =) Men, jag är glad att ha ett jobb att gå till. Har ju längtat efter det hela året...=)

    Jag är ytterligare en som är riktigt nyfiken på vad det är för en panna!

    SvaraRadera
  4. Anna - ja, det var toppen.

    Saltis - härliga sommarminnen :)

    Finelinan - du kommer kanske att njuta av semester ännu mer när det väl blir din tur. Och sommaren kan ju bli härlig ändå. Du har ju många trevliga utflykter att se fram emot :)

    Jag hade inte heller hört talas om Muurikka-pannan förut. Det är som en stor, platt gjutjärnspanna som man antingen kan ställa över öppen eld eller på en särskild ställning över gasol (så gjorde vi) och så lagar man mat på den. Det är lite som en kominerad grill och wokpanna.

    SvaraRadera