fredag 17 juni 2011

Rött regn

När vi var på Öland tror jag att syrran plöjde en bok om dagen. Själv hann jag inte en igenom en. Å andra sidan var min bok en ganska tjock bok om pedofiler och mördare. Det kan man ju inte tåla för mycket av åt gången.

Rött regn av Dennis Lehane är boken bakom filmen Mystic River. Den som sett filem vet att det är en ganska otäck historia. Jimmy, Sean och Dave var goda vänner som barn, men en dramatisk och skrämmande händelse gör att de tappar kontakten. Som vuxna möts de igen när Sean är den som leder polisutredning när Jimmys dotter mördas och Dave blir en av de misstänkta.

Jag gillar hur barndomsskildringen vävs ihop med kriminalromanen och gör att inget blir svart eller vitt. Tyvärr är det inget som hittar sin lösning heller - det handlar mer om grader av olycka snarare än ett lyckligt slut. En stark bok i sin genre, men inget för den som vill läsa något lättsamt och trevligt.

6 kommentarer:

  1. Å jag gillade den mycket när jag läste den. Men hette den inte Mystic River i original?? Som filmen? Eller så har jag fel?
    Även filmen tycker jag är väldigt bra. En av de filmer som verkligen ger ngt även om man läst boken. Superba skådespelarinsatser av bl a Penn!

    SvaraRadera
  2. På min bok står båda titlarna, så det kanske beror på utgåvan.

    SvaraRadera
  3. Å jag minns att filmen var superbra!

    SvaraRadera
  4. På engelska hette den Mystic River, men på svenska hette den Rött regn ända tills efter filmen blivit succé.

    I min mening är det här en av de böcker som visar på att 'deckare' visst kan vara litteratur. Om du förstår hur jag menar.

    Men glad och solig är den minsann inte. :-)

    SvaraRadera
  5. Anna - superbra!

    Katarina - ja, så klart! Tänkte inte på att kolla originaltiteln. Tack för att du redde ut det åt oss. Visst förstår jag det om att deckare kan vara litteratur.

    SvaraRadera
  6. Undrar om inte den här boken står i min bokhylla? Hmmm... Kanske skulle läsa den då? Har ju sett filmen och gillade den.

    SvaraRadera