torsdag 30 juni 2011

Recept: Limecurdmuffins

Jag ville gärna testa något recept ut min fyndade muffinsbok och valde citronmarängmuffins. Men jag kunde inte riktigt hålla mig till receptet, så istället blev det limecurdmuffins med topping av vit choklad (den "obakade" marängtoppingen kände jag mig lite tveksam till).
Det blev gott det med. Ganska fina tycker jag också att de blev, även om de inte är i klass med vissa andra bakade konstverk.

Receptet skulle räcka till 12 muffins (eller cupcakes), men smeten var lite snålt tilltagen och det hade nog varit mer lagom till 10 stycken. Boken känns inte helt anpassad till svenska bakförhållande, så jag ändrade lite efter det och bytte dessutom lemoncurd mot limecurd. Här kommer mitt recept:

Muffins
115 g smör (rumstempererat)
1 dl (drygt) socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal och saften av 1 citron
3 msk limecurd


- Sätt ugnen på 180 grader.
- Ställ muffinsformar av papper i muffinsplåtens fördjupningar.
- Vispa smör och socker till en vit och pösig smet.
- Vispa ner äggen, ett i taget.
- Rör ner mjölet och tillsätt sedan citronsaft och rivet skal.
- Lägg en rejäl klick smet i pappersformarna. Gör en fördjupning i mitten och klicka ner limecurd. Fördela resten av smeten i formarna.
- Grädda i ca 17 minuter. Lägg över på ett galler att svalna innan du dekorerar.

Topping
75 g vit choklad
100 g Philadelphiaost
1 msk limecurd
1 dl (knappt) florsocker


- Smält chokladen över vattenbad eller i mikrovågsugn
- Rör i ost och limecurd (rumstempererade - är de för kalla stelnar chokladen och smeten blir grynig).
- Tillsätt florsocker och rör till en smidig smet.

Jag spritsade ut toppingen och lät den stelna i kylen. Man kan också bara "kladda ut" toppingen med en smörkniv eller liknade. Dekorera som du vill. Här blev det med jordgubbar - inspirerat av vår nya pannkaksfavorit.

2 kommentarer:

  1. :) De ser jättesmarriga ut! Kul med boken också. Jag har sneglat på den med försöker att vara restriktiv med kok/bakboksköp (det går sådär :))

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Boken är helt OK - några recept är riktigt inspirerande.

    SvaraRadera