onsdag 26 oktober 2011

Dramatisk morgon

I morse, efter att jag lämnat lilla T på förskolan, blev jag vittne till en cykelolycka. Jag skyndade mig hem för jag skulle sammanstråla med en föräldraledig kompis på IKEA. Nästan precis utanför vårt hus, på den lilla cykelstigen, möter jag en ung kille som cyklar i en rasande fart. En sekund senare hörde jag en duns, ett skrammel och ett skrik. Killen har cyklat rakt in i sidan på en bil!

Jag vände barnvagnen och rusade dit. Kvinnan i bilen var också snabbt ute. Som tur var verkade killen inte svårt skadad. Han beklagade sig mest över ont i en axel, men trodde att han kanske hade slagit i huvudet också. Han hade ingen cykelhjälm. Bilen körde i max 10-15 km/h då det ligger en skola på gatan (30-väg) och föraren hade saktat in inför ett övergångsställe med vägbula lite längre fram (där cyklisten kört ut var det alltså inte övergångsställ). Dessutom körde cyklisten in i bilen och inte tvärt om och det var nog tur.

En kvinna från ett liten kontorslokal precis bredvid kom ut med telefonen i handen och vi tyckte alla det var bäst att ringa ambulans. Vi fick instruktioner om att se till att killen låg helt stilla och vi skulle se till att han höll sig vaken. Han kunde prata med oss hela tiden, men låg lydigt kvar. Ytterligare en person från kontorslokalen kom ut med filtar att lägga över cyklisten. Det var ganska kallt och regnigt, så det var omtänksamt. Jag parkerade cykeln, som låg kvar mitt i gatan, i ett cykelställ i närheten. När ambulansen kom fick vi veta att larm också gått till polisen. Det är rutin vid trafikolyckor. Föraren var tvungen att stanna och hon ville gärna att jag skulle stanna och vittna om hur snabbt killen cyklat och hur långsamt hon kört. Det var väl ingen fråga om vem som var vållande egentligen. Killen sa själv att han hade bråttom till skolan och att han inte sett sig för. När cyklisten väl var inlastad i ambulansen fick vi meddelande om att polisen skulle möta upp på akuten istället. Föraren fick följa med och hon fick mitt telefonnummer om polisen skulle vilja tala med någon mer.

Ingen har ringt, så det blev nog ingen stor sak. Hoppas bara att killen mår bra. Och att han skaffar en cykelhjälm! Men det gör han nog inte. Det hade inte jag gjort i hans ålder.

9 kommentarer:

  1. Vi såg också en cykelolycka idag i Florida keys eller resterna av den så att säga. Såg först en bil med bucklor fram och trasig framruta och sedan en halvförstörd cykel. Med tanke på vindrutan tror jag inte det gick så bra för cyklisten :( Usch usch! Jag började använda hjälm efter en klasskamrat blev väldigt skadad i femman eller om det var sexan men sedan i gymnasiet hade jag slutat använda den. Men nu som vuxen har jag en.

    SvaraRadera
  2. Fy ja sådant är inte roligt att se. Men TUR att han verkar klarat sig såpass bra ändå. En av mina bästa vänner var med om en cykelolycka för flera år sedan i Stockholm. han hade hjälm vilket var tur för det räddade hans liv. Men han fick ändå minneslucka och en rejäl hjärnskaking samt fick sy mycket i ansiktet som skars upp. Men efter det tänkte jag alltid att jag var glad att jag cyklat med cykelhjälm så länge. Hans lillasyster bodde på den tiden i Malmö och hon cyklade däremot inte med hjälm. När vi pratade om detta visade det sig att det var otroligt mycket mer ovanligt med cykelhjälmsanvändandet i Malmö jämfört med Stockholm.... Har ingen aning om ifall det fortfarande är så och jag funderar lite på varför i såfall??

    SvaraRadera
  3. Usch, så otäckt. Tur att det verkade gå bra. Jag såg när de "städade upp" efter en cykelolycka här förra veckan och kände mig alldeles skakad efteråt. Det är så lätt hänt och det krävs bara någon sekunds ouppmärksamhet.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Otäckt! Jag körde faktiskt på en cyklist en gång, och det är INTE ett av mina allra bästa minnen. Det var flera år sedan när ajg körde hem från jobbet en mörk kväll. Körde om en bil och VIPS var det en cyklist mitt framför mig. Utan lyse, utan hjälm och mitt på vägbanan (där det fanns cykelbana). Jag trodde att jag kört ihjäl honom eftersom han min sidoruta krossades och han flög iväg, men det visade sig att han "bara" slagit emot axeln mot min sidospegel, som i sin tur korssade rutan. Det enda men han fick var ett brutet lillfinger. Ja, och en totaltrasig cykel. 20 minuter tidigare hade han blivit stoppad av polisen för att han inte hade lyse. Han var tysk tävlingscyklist på smekmånad, och jag antar att polisen tyckte det var hans eget fel. Jag har fått ersättning för sveda och värk, men inte behövt betala något till honom. Än... Det kan ju ta ett tag när man har med utlandet att göra har jag förstått.

    Tur iallafall att ni inte blev skadade i olyckan!

    SvaraRadera
  5. Minns själv hur det var i den åldern man tyckte cykelhjälm var det töntigaste som fanns. Jag skulle börja högstadiet och mamma hade köpt en stor ful vit cykelhjälm som jag skulle ha på mig under cykelfärden till skolan. Det hjälpte inte hur mycket jag än bönade och bad för att få slippa bära den och det är jag glad för idag. En morgon cyklade jag faktiskt omkull och slog i huvudet. Hade jag inte haft hjälmen på mig då vet jag inte hur det hade slutat. Så alla föräldrar borde verkligen stå på sig och kräva hjälm på vid cykling. Helst borde alla använda cykelhjälm.

    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Usch ja! Otäckt var det även om det gick bra. Mest för att man tänker på vad som kunde ha hänt.
    Jag och maken var med om en lite otäck cykelolycka dagen innan vårt bröllop. Vi körde in i varandra och ramlade. Maken slog sig ganska otäckt i huvudet och borde nog ha åkt in till akuten (men han var rädd för att de skulle raka hans huvud). Vi hade såklart inga hjälmar. Bröllopet firade vi ändå - lite ledbrutna och med skrubbsår - men inte var vi smarta nog att skaffa cykelhjälmar. Men vi tog i alla fall vårt förnuft tillfånga när vi började cykla med lilla T.

    SvaraRadera
  7. Killen kom i rasande fart.. och därför ska alla ha hjälm.. men snälla ni.... OM han hade haft hjälm hade han fortfarande smällt i bilen, OM han hade cyklat med omdöme hade han inte kört in i bilen alls. Det är väl trafikvett vi ska lära våra ungar då en gedigen trafikutbildning tidigt i livet sätter sig i ryggmärgen medan hjälmen plockas av så fort ungarna är utom synhåll. det finns inga bevis på att hjälm räddar liv men däremot att den reducerar en
    skada, men skada kan ändå uppstå. Att det är fler i Stockholm som använder hjälm än i Malmö har nog med att göra med att det är säkrare att cykla i Malmö och att Malmö anammar övriga Europas cykelstil medan Stockholm mera blickar åt USA.
    Sänk farten, sök ögonkontakt med andra så behöver inte den där onödiga olyckan ske.

    SvaraRadera
  8. Hej anonym! Trevligt att du tittade in här! Självklar är bättre trafikvett önskvärt (och cyklisterna i Lund lämnar verkligen mycket övrigt att önska när det gäller det!) och det bästa är ju att inga olyckor inträffar alls. Det tror jag att alla är överens om. Och visst finns det många skador som cykelhjälpen inte skyddar mot, men OM olyckan ändå är framme så är det ju ändå bättre med cykelhjälm än utan, inte sant?

    SvaraRadera
  9. Absolut. Jättebra om alla ungar alltid har hjälmen på men... nu ser verkligheten inte ut så för hjälmen är trots allt en rätt impopulär och för många obekväm sak att bära och då får vi vara pragmatiska nog att förhålla oss till detta. Problemet är att vi nästan aldrig pratar om trafikvett då allt tjat kretsar kring hjälm eller inte. Trafikkunskap, när den präntas in sitter kvar livet ut,till skillnad från hjälmen som oftast plockas av. Så menar jag.Bäst är ju kombinationen men det är mycket sällan jag ser några inlägg om vikten att cykla säkert för nästan alla inlägg handlar om cykelhjälmar. Kom ihåg att ingen blir påkörd av en bilist man haft ögonkontakt med. Trevlig helg*

    SvaraRadera