fredag 21 oktober 2011

Storm i en barnmatsburk?

Ebba von Sydow bloggar om barnmat som hon lagat åt sin bebis och får en storm av kommentarer på inlägget. UnderbaraClara stöttar med ett inlägg på sin blogg. Hon får också ofta kommentarer av den typen.

De mest upprörda kommentarna handlar inte om huruvida man ska laga egen puré åt sitt barn.
Paragrafryttarna säger att det ska man absolut!
Den osäkra undrar om barnet får i sig tillräckligt med näring då.

Den förtvivlade säger att barnet bara spottar ut det hemlagade.
Den stressade undrar när man ska hinna med att stå och göra puré.


De handlar inte heller om att en mamma ger andra mammor, som inte hinner puréa, dåligt samvete för att de inte är perfekta mammor.

Eller att man - hör och häpna - skulle kunna göra både och! Beroende på tid, humör och barnets preferenser.
(egen grönsakspuré - köpelasagne).

För övrigt anser jag att det viktigaste är att man ger sitt barn mat. Punkt.

Nej, det handlar om att en mamma lägger tid på att knyta fina rosetter på barnmatsburkarna! Tid som bör läggas på att ta hand om barnet. För all vaken tid ska obönhörligen ägnas åt barnet - annars är du en dålig mamma!

Att barnet kanske har en förälder till som också vill ägna sig åt barnet verkar osannolikt. Eller att det - gud förbjude, skulle finnas en släkting eller vän till familjen som gärna tar hand om bebisen. Kanhända sover barnet ibland?
(men då ska du förstås bums gå och lägga dig och sova du med - annars får du inte säga ett knyst om att du är trött sedan).

Personligen anser jag att man är en bättre förälder om man också ägnar lite tid åt att göra saker som man tycker är roligt. Med det inte sagt att det inte är roligt att vara förälder, men inte bara. Gör man lite annat så ibland orkar man att vara en bra förälder resten av tiden.

Sedan handlar det väl om hur man prioriterar.
Jag kan gå en hel dag utan att kamma mig, men skulle nog mycket väl kunna få för mig att knyta några rosetter här och där. För det tycker jag är roligt.
En av mammorna på babysimmet ägnar en lång stund efter simningen åt att smörja in sig, föna håret och sminka sig (medan den nybadade och nymatade bebisen sover sött i sitt babyskydd eller passas av mormor).
Det tycker nog den mamman är roligt. Och hon knyter kanske inte så många rosetter.

Och vad är det som säger att Ebbas bebis inte är med henne när hon lagar mat och knyter rosetter? Att bebisen sitter bredvid i sin barnstol och fnular med några band och har det jättebra. Det spelar väl inte så stor roll hur och med vad man aktiverar sitt barn (man behöver ju inte ge dem lådan med små knappar). De flesta mammor klarar av att prata, gulla och sjunga barnvisor samtidigt som de knyter rosetter.
Lille N och jag brukar vika tvätt och bädda sängar tillsammans. Han gillar tyg som fladdrar och det ges många tillfällen till att leka tittut. På så vis blir det roligare för mamman också.

Mest av allt är jag förundrar över hur många som bryr sig! Låt alla göra som de tycker är bäst för sig och sitt barn. De som kommenterar kan ju inte själva ha småbarn. För då skulle de väl knappast lägga tid på att läsa och kommentera bloggar?

11 kommentarer:

  1. Själv har jag inte hängt med i den debatten. Men du skriver bra. Och klokt.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte att du kan ta dig tid att skriva ett så här långt och välformulerat inlägg när du har barn att ta hand om! ;-)

    Det är ett av de konstigaste fenomenen i bloggvärlden, tycker jag. Den här önskan att hytta med fingret och mästra.

    Och det bästa är förstås hur man får lära känna andra människor, blir insläppt i deras liv.

    Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Du är en jättebra mamma - gör precis allt som du ska!

    Fortsätt med det och ha en skön och rolig helg med någon liten stund för dig själv önskar Ingrid.

    SvaraRadera
  4. De sista två meningarna: Klockrent! Ja, och det andra var inte så dåligt skrivet det heller!

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med, så bra skrivet!!

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Håller med dig!

    Tittade in här, är nog första gången tror jag, efter att ha sett länken hos Saltis. Och jag tror jag kommer tillbaka snart igen. Kloka människor gillar jag. :)

    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  7. Du jag har länkat till ditt inlägg här. Hoppas det är ok?! :-)
    F ö håller jag med dig till 1000%!
    :-)

    SvaraRadera
  8. Anna - tack. Kram!

    Katarina - nej, hur kunde jag det! ;) Det kan ha med att gör att lille N var snäll mot din mamma och sov en lång förmiddagslur.
    Det är tur att den trevliga delen av bloggvärlden är den som är störst.

    Musikanta - stort tack :) Kram!

    Finelinan - tack. Det kan de väl inte ha, eller hur?

    Petra - tack. Trevligt att du tittade in :)

    Fröken Anki - tackar. Trevligt att du titttade in. Och att du kallade mig klok ;)

    Saltis - såklart var det OK att länka!

    Jennie - tack. Trevlig att du tittade in!

    SvaraRadera
  9. Men vad sjukt! Man kan ju fråga sig vad neggo-mammornas barn gör när de skriver sina neggo-kommentarer??

    SvaraRadera