måndag 17 oktober 2011

Pay it forward

Vi har turen att vara omgivna av vänliga och generösa människor och det har visat sig extra mycket i samband med att vi fick våra barn. Vi har fått/fått låna massor med kläder och saker till barnen av familj och vänner, men även kollegor och bekanta. Ett babyskydd har gått flera varv i bekantskapskretsen, gravid- och amningskläder lånas ut i flera omgångar, en kollega och jag (som "turats om" att vara föräldralediga) har "bytlånat" barnkläder.
Förra veckan, när maken nämnde något om bilbarnsstolsdjungel på jobbet, fick vi en fin begagnad bilbarnstol av en av hans kollegor. Häromdagen kom en dagismamma och gav mig en påse barnmat till lille N. Hon hade några burkar över sedan deras minsta gått över på vanlig mat (några = 22 burkar!).

Det är väl för härligt och något jag är väldigt tacksam över. Sakerna används ju så kort tid och det är ju också toppen ur miljösynpunkt med "flerbarnsanvändning" på det här sättet.

Vi försöker återgälda vänligheten. Det blir kanske inte precis till samma person, men förhoppningsvis till någon annan "behövande" i och i ett slags större sammanhang av vänlighet.
Häromdagen fick en kollega en påse med några av lilla T:s mer flickiga saker, som lille N inte kommer att använda, till sin lilla tjej. I helgen träffade vi familjen C och då lämnade jag vidare mina amningstoppar (de är väl ute på femte svängen nu) och lämnade tillbaka ett babygym som vi fått låna av dem. Jag fick i min tur tillbaka två påsar mammakläder (som varit runt 6-7 gånger). Ett par från förra föräldragruppen har fått tvillingar och behövde en extra babysitter, så de fick vår gamla som vi i vår tur fick av min f.d. chef. Mycket av det vi fick av familjen S i vintras står och väntar på återlämning, då det snart (och lite oväntat) kommer en liten kusin till deras barn.

Ja, ni förstår hur det fungerar. I like! Och snart har vi lite bättre plats i vindsförrådet också :)

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt! Vi har E´s vagn ute nu "på långlån" till kompisar som har en bebbe i rät storlek. Det som är så otroligt bra för OSS med denna deal är att vi nu har plats för annat i garderoben. Som t ex kläder! :-) När E var liten bebis fick vi även låna spjälsäng av en kollega till M. Jättebra! Och första babyskyddet var också lånat även om hennes nuvarande stol är köpt.

    SvaraRadera
  2. Precis samma här! Och man blir så tacksam över folks vänlighet. Det känns fint att få uppleva i samband med att man får barn.

    SvaraRadera