måndag 31 oktober 2011

Mormorsmys (del 1)

Idag har vi vinkat av min mamma vid tåget efter några dagars trevligt besök. Barnen har fått chansen att mysa riktigt mycket med sin mormor, som de ju tyvärr inte träffar så ofta.

Vi mötte mamma på stationen i torsdags och åkte hem hit för att äta lite mellanmål/fika. Den stora resväskan var full med kläder åt barnen. En ny fin vinteroverall från mormor till lille N, en begagnad extraoverall till lilla T som jag bett syrran fixa på klädbytardagarna på hennes jobb. Där hade hon också hittat flera andra fina plagg till barnen som hon skickat med som bonus :)
På kvällen firade vi min födelsedag (i efterskott) och lille N:s 7-månadersdag med lite gott fika.

Lilla T ville gärna visa mormor sin förskola, så på fredagsmorgonen gick vi alla tillsammans och lämnade och mormor fick den stora rundturen.
Sedan hade jag en tid att passa och då fick lille N lite ensamtid med mormor. Vi strålade sedan samman på stan för lite shopping - bland annat fick jag en mysig kofta i födelsedagspresent av mina föräldrar.
Lite senare fick mamma vara "vardagsmormor" och hämta lilla T på förskolan. Som eftermiddagsaktivitet tog vi en tur till Glorias äppelgård som ligger bara en liten bit härifrån. Vi var de enda besökarna just då och det känns ju alltid lite konstigt. Men personalen var jättegullig och vi fick provmaka nykokt äppelglögg och olika äppelsorter. Vi fikade på smarrigt äppelkaka och biscotti med äppelsmör. De har en del aktiviteter på gården, så man kolla om på deras hemsida och planera in en liten utflykt dit. När det är säsong har de självplock i äppelodlingen, men vi handlade med oss en påse färdigplockade ;)

2 kommentarer:

  1. Låter som om ni haft det väldigt trevligt med din mamma. Och att det har varit ett givande besök rent materiellt också :-) !

    Bra med klädbytardagar - det finns ju annat också som man kan byta. Jag brukar gå på klädbytardagen i min lilla by och se efter om det finns böcker, pussel eller leksaker, som jag kan ha hemma när mina minsta barnbarn kommer och hälsar på. Det är roligt att gå dit.

    Roligt också för mormor att få åka på utflykt till äppelgården med dig och barnen.
    Synd att ni bor så långt ifrån varandra!
    Kramar från Ingrid.

    SvaraRadera
  2. Musikanta - ja, det var mysigt med besök. Det blir ju alltför sällan vi ses. Klädbytardagar är toppen! Kram!

    Emma - :)

    SvaraRadera