onsdag 7 december 2011

Lussebullar

En sjukdag där barnet inte är särskilt sjukt blev en bra dag för lite julbak. Lilla T ville gärna baka lussebullar och jag hade handlat hem lite tidigare till just ett sådant bak. Jag är inte särskilt bra på att göra vetebröd och speciellt inte saffransbröd. Det blir alltid torrt och trist hur jag än gör.













Men det är en rolig och tacksam sak att baka med barn (med ett litet minus för att man måste vänta på jäsningen). Vi gjorde en liten omgång deg och lilla T bakade ut hälften som "traditionella" lussebullar - ja, om man man tycker att lusseormar, en lusseanka och en lusserobot tillhör lussebulletraditionen ;)













Den andra hälften av degen bakade jag ut enligt ett recept som jag hittade i årets Jul-Amelia. De skulle bli rasande goda och saftiga.

Lusselångpanna med äpple och mandelmassa

Deg:25 g jäst
8 1/2 dl mjöl
1 krm salt
2 1/2 dl mjölk
1 kuvert saffran
1/2 dl socker
75 g smör (rumsvarmt)
1 ägg


Fyllning:75 g smör (rumsvarmt)
2 tsk kanel
75 g mandelmassa
1 litet äpple
1 ägg till pensling
Pärlsocker till dekor

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Blanda mjöl och salt. Värm mjölken till fingervarmt. Stöt saffran fint med lite socker och rör ut i mjölken. Häll mjölken över jästen och lös upp den. Tillsätt mjölblandningen, resten av sockret, det mjuka smöret och ägget.
Arbeta ihop till en deg och knåda noga. Låt jäsa övertäckt 40 min.
Rör ihop smör och kanel. Kavla till en rektangel, ca 1 cm tjock. Bred på kanel/smör och mandelmassa. Riv äpplet, låt vätskan rinna av och strö äpplet över degen. Rulla ihop och skär tjocka skivor. Lägg i smord ugnsform. Jäs 40 min. Pensla och strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i ca. 20 min.


 Nu blev de inte så saftiga som jag hade hoppats, men eftersom jag bara gjorde halva receptet höftade jag med fyllningen och var kanske lite snål. Dessutom skulle de gräddas tätt, tätt ihop i en liten långpanna. Mitt halva recept fyllde ju inte ut formen så bra. Kanske är det knepet för att de ska bli så där saftiga. Goda var de ändå - speciellt lite ljumna - så receptet är väl värt att testa.

3 kommentarer:

  1. Mmmm låter supergott! Och vilken härlig bakdag! Jag gillar T's lussebullar! En lusserobot skulle smakat smaskens nu. :-)

    SvaraRadera
  2. Haha, härligt ser det ut. Och gott också. Saffransbröd blir väl ofta torrt? Om man har massa riven mandelmassa i brukar det rätta till sig ;)

    SvaraRadera