onsdag 14 december 2011

Något litet

Idag har jag slagit in de första julklapparna. Men inte till familj eller vänner utan till några som behöver dem bättre. Precis som förra året samarbetar hotell Clarion i Malmö med Frälsningsarmén i projektet "tomma granen". Under granen kan den som vill lämna inslagna leksaker (nya eller begagnade i fint skick) och annat som passar i julklapp åt barn som kanske inte annars skulle få någon. Vi hade precis tvättat och lagt undan en del babyleksaker och jag har också lite bokklubbsaker på lager som fick bli paket. I går pratade jag med lilla T om att inte alla barn har det så bra och att de finns de som inte får några julklappar. Vi försökte sedan hitta några saker i hennes rum som kanske kunde komma till bättre nytta i något annat hem. Det var ganska skönt att inse att vår dotter inte ha sådana enorma mängder leksaker egentligen, men det finns ju alltid något man kan avstå. Jag föreslog två mjukisdjur som hon aldrig leker med (eller ens tittar åt), men helt plötsligt var det just dem hon "precis hade tänkt leka med". Det hjälpte inte ens att berätta att hennes kompis Pyret också skulle välja någon leksak att ge bort. Det är svårt det där. Hon är ju bara tre år trots allt.

Har ni vägarna förbi Malmö? Granen finns kvar till den 23 december. Klapparna ska vara inslagna och märkta med lämplig ålder.

6 kommentarer:

  1. Åh, vilken bra idé! Jag skulle så gärna vilja skänka till liknande men det finns inte här vad jag vet. Det finns i Uppsala men såg i HSB-tidningen att det nu är för många som vill skänka, att denna privatperson som håller i det inte kan hantera det.
    Så bra av Clarion att göra det!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken fin idé. Det kände jag inte till.

    SvaraRadera
  3. Å vad bra!! Vi har en låda i kafeterian där man samlar in just leksaker. Tänkte att jag och E ska gå igenom hennes leksaker och donera de hon är för gammal för eller som hon inte leker med längre. Kan vara bra för henne att få hjälpa till och även försöka förstå att man kan GE saker till andra och att det känns bra.
    :-)
    Här i USA är det ju mycket vanligt med donationer just till jul. Jag gav nyligen när jag handlade på Duane Reade (en "apotekskedja") här till en organisation som ger mat till familjer i juletid. Kedjan ger själv lika mycket som kunden. Jag donerade endast 5 dollar men detta ansågs tydligen mycket. Iallafall får organisationen nu 10 dollar vilket känns bra. Man tänker mycket på alla familjer särskilt de med barn, nu under juletider som inte har det så bra.
    Kram!!

    SvaraRadera