torsdag 17 mars 2011

Film: Allt för min syster

Jag fick en film i min kalender. Jag fick dock dela upp den på två tillfällen eftersom jag fick göra den där utryckningen till dagis.

Filmen Allt för min syster är baserad på Jodi Picoults bok med samma namn. Den handlar om 11-åriga Anna som stämmer sina föräldrar för att få den medicinska rätten till sin egen kropp. Hon är nämligen "specialavlad" för att fungera som reservdelsbank åt sin äldre syster som lider av en ovanlig form av leukemi. Sedan hon var nyfödd har hon donerat blodplättar, benmärg och annat till sin syster och nu vill de att hon ska donera sin ena njure - något som gör att hon själv kanske inte kan leva precis vilket liv hon vill som tonåring och vuxen.

En film med starka känslor. Är det rätt att "offra" ett barn för att rädda livet på ett annat? Är det rimligt att förvänta sig att ett barn ska vilja göra allt för att rädda ett syskon? Är det OK att inte vilja leva längre?

Jag gråter förstås extra lätt just nu, men det är stor snyftvarning på denna film!

4 kommentarer:

  1. Har inte sett filmen men tyckte mycet om boken!

    SvaraRadera
  2. Boken är ju nästan alltid bättre än filmen, men jag tycker de hade lyckas bra här.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte det, men det skulle kunna vara det.

    SvaraRadera