söndag 29 maj 2011

Söndagsstatus och glass

Söndagen blev trivsam och lugn -tack och lov!

Jag hade tänkt blogga så många saker. Om den mysiga grillkvällen förra fredagen hos vännerna i Torna Hällestad. Om utflykten med lilla T:s dagis. Om trevlig fika hos makens kollega i Åkarp. Om badhusbesök och promenad i Lomma. Om fika med trevliga kollegor (nuvarande och före detta) i en solig trädgård. Men allt försvann i denna vab-vecka och allmän trötthet. Tack och lov för att min svärmor ryckte in och hjälpte mig ett par av dagarna!

Men istället för att älta det trista, fokuserar jag på det viktiga - som godsaker ;)

Den här glassen gjorde lilla T och jag som efterrätt i fredags. Receptet hittade jag i Amelia Sommar (och jag har fotograferat bilden i tidningen).

Enkelt, gott och dessutom närapå nyttigt!

Yoghurtglass med jordgubbsrippel

Det här behöver du:
5 dl rysk yoghurt
1 dl flytande honung
200 g färska eller frusna tinade jordgubbar

Så här gör du:
- Blanda yoghurt med ½ dl honung i en skål.
- Mixa jordgubbar och ½ dl honung slätt.
- Rör ner jordgubbssåsen i yoghurten och häll upp i en ask/skål.
- Ställ i frysen och låt stå i ca 5 timmar eller tills det blivit fryst.
- Ta ut glassen ca10- 20 minuter innan servering, så blir det lättare att göra kulor av den.

4 kommentarer:

  1. Mums! Den glassen hade jag kunnat sluka i ett nafs!

    SvaraRadera
  2. Skönt med lite lugn och ro ibland. Själv vet jag itne riktigt hur jag ska stå ut de närmsta tre veckorna. Det blir alldeles FÖR lugnt här hemma. Nåja, Gibson ska förstås vara hemma och liva upp stämningen, men jag klättrar ju på väggarna efter en halv dag hemma. Tacka vet jag att jobba! =)

    SvaraRadera
  3. Anna och Boktokig - glassen var inte sum alls.

    Finelinan - hi, hi! Hoppas du hittar på något att liva upp tiden med så du slipper klättra på väggarna.

    SvaraRadera