tisdag 17 maj 2011

Vårlik

Vårlik är den fjärde delen av Mons Kallentofts "årstidsdeckare". Jag har läst de tidigare delarna Midvinterblot, Sommardöden och Höstoffer och gillat dem. Självklart ville jag läsa denna också och det är visst en femte bok på gång som ska heta Den femte årstiden.

En bomb exploderar mitt i centrala Linköping. Två små flickor dödas och deras mamma blir svårt skadad. Kriminalinspektör Malin Fors ska utreda bomdådet samtidigt som hon brottas med sina egna privata problem.

Misstankarna går via islamistiska extremister till MC-gäng till bankhatande aktionsgrupper för att hitta sin lösning i en oväntad koppling mellan Stockholms uteliggare och en av Sveriges rikaste familjer.

Tidigare har jag gillar greppet med de dödas röster som "talar" till Malin Fors, men den här gången har jag inte lika mycket tålamod med det. Jag känner också att jag blir lite irriterad på att huvudpersonen framställs som "en hårdkokt brud" och att de yttrar sig i omotiverade vredesutbrott och svordomar. Kanske ska det förstärka bilden av henne som nykter alkoholist som hela tiden är på gränsen till återfall. Inte minst då det i denna bok dyker upp fler sanningar om hennes familj när modern går bort.

Har man läst de andra böckerna i serien ska man så klart läsa den här också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar