fredag 18 november 2011

Less is bore?

Lilla T har flera gånger på sista tiden pratat om att hon vill ha inneskor på dagis. Jag letade fram några mockasiner, men de fick inte godkänt.

Häromdagen när vi kom till dagis tvärstannade lilla T precis innanför dörren och bokstavligen tappade hakan när hon såg dagiskompisens rosa glitterpaljettskor. Det var tydligt att hon aldrig hade sett något vackrare! Jag fick ju också klart för mig hur hon tänkte sig ett par inneskor.

Även om more is more är lilla T:s grej, så är ju jag en sådan där trist mamma som inte faller pladask för rosa glitterpaljetter. Dessutom är jag så himla praktisk och tycker inte att det är lämplig fotbeklädnad på dagis. Sådana där "finskor" är ofta ganska stela, hala och kan ha kluriga små knäppningar. Men lilla T:s stora ögon över de fina skorna fick ju ändå mitt mammahjärta att vekna. Jag försökte hitta en gyllene medleväg

Jag hittade ett par mjuka skinntofflor (dansskor) med halkfri sula som lilla T kan ta av och på själv. För att göra dem lite roligare och lite glittrigare "pimpade" jag dem med lite bling-bling från Panduro. De är egentligen en slags scrapbooking-nitar, men fungerade utmärkt som skodekoration.

Imorse hade jag ställt tofflorna på hennes rum så att hon såg dem när hon vakande. Först frågade hon om de var lille N:s skor (?), men när hon förstod att det var hennes ville hon prova på en gång. Hon föreslog direkt att mockasinerna skulle stanna hemma och att dessa skulle får vara inneskor på dagis. "-Mamma, jag tycker om dem!".



Godkänt alltså ;)

6 kommentarer:

  1. men vad KUL! Önskar att E vore lite mer sådan. Hon är superkonservativ vad gäller klädsel och vill aldrig ha något nytt någonsin, hahaa! Man får kämpa varenda gång det är nya kläder tills hon haft dem 1-2 ggr DÅ tycker hon de är bra och sedan är det samma visa igen när de är urvuxna eller om det är ny årstid. ;-)
    Jag tycker skorna såg fina ut BTW!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du är en toppenmamma! Säkert både bekvämare, billigare och sötare än glitterskorna. Det borde vara ett föräldramöte om vad som är praktiskt att ha på sig för barnen på förskolan. Man kan ju i alla diskutera det...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Åh, så fina! Jag förstår hennes lycka!

    SvaraRadera
  4. Saltis - T är tacksam på det viset. Hon är oftast inte omöjligt. Kram!

    Musikanta - de har haft diskussionen om prinsessklänningars lämplighet som kläder på förskolan. Jag antar att de kan tycka att det är OK med inneskor av den typen - de kan ju inte ta alla fighter.
    Men detta blev en bra medleväg för oss :) Kram!

    Anna - tack!

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé! Hade jag nog inte kommit på men nu ska jag försööka komma ihåg till Isolde kommer i den åldern!

    SvaraRadera
  6. Anna - det finns tydligen stenar man kan sy fast också. Annars funkar kanske superlim :)

    SvaraRadera