tisdag 1 november 2011

Mormorsmys (del 2)

När mamma fyllde år i slutet av sommaren blev hon lovad en utflykt och en god lunch i present när hon kom till Skåne.

Vi åkte till Kulturens Östarp. Där var det mesta stängt för säsongen, men det blev en trevlig promenad i det vackra höstlandskapet. Det fanns också en del djur att titta på, så lilla T var glad. Roligast var den sällskapliga katten vi träffade. Lunchen åt vi på Östarps Gästgivaregård. Trevligt ställe för t.ex. söndagsmiddag. Så här års har de även gås, men det hoppade vi över.

På kvällen var det dags för mig att få en födelsedagspresent. Maken hade nämligen fixat biljetter till Les Miserables som spelas på Malmö Opera just nu. Barnvakt hade vi ju :)
Det blev en härlig kväll. Föreställningen var fantastiskt bra! Det var Dan Ekborg som spelade Jean Valjean. Andra dragplåster skulle ha varit Marianne Mörk och Peter Harrysson, men båda det rollerna hade inhoppare. Det gjorde dock ingenting för de gjorde strålande bra ifrån sig, precis som många andra i mindre roller. Räkmacka och vin i pausen och en Irish Coffee i hotellbaren på Hilton efteråt var inte dumt det heller.

Hemma hade det gått fint. Lilla T hade varit en ängel sa mormor. De hade myst med popcorn och film och haft det toppen. Lille N hade inte varit lika nöjd, men det var troligen bara magen som spökade lite. När vi kom hem sov båda barnen sedan länge sött i sina sängar.

På söndagen var det väldigt trist väder. Av erfarenhet vet vi att Malmö Museer fungerar bra i regn och vi åkte alltså dit. Jag kan återigen rekommendera Teknik- och sjöfartsmuseet för barnfamiljer. Nu har de även öppnat sitt nyrenoverade lekrum som var fantastiskt roligt (vill man se bilder på hur det set ut på museet och lekrummet kan man titta in här).

Söndagskvällen blev lugn, men vi tittade med spänning på det första avsnittet av TV-programmet som spelades in när vi var på Öland i juni. Detta första avsnitt var dock inte från campingen, men vi får hålla utkik och se om vi fastnade på bild ;)

Plötsligt var det måndag igen och dags för mamma att åka hem. Dagarna går alltid så snabbt! Som vanligt blir resedagar lite märkliga, men vi hann i alla fall prata lite mer på förmiddagen (det var ju inte bara mormorsmys denna helgen, utan även lite mammamys) och göra en snabb shoppingrunda innan det blev dags att vinka av mamma vid tåget.

Tack för den här gången - vi ses till jul!