söndag 13 februari 2011

Buzz: Mexikansk fiskgratäng




Det har tagit lite tid att komma igång med testandet, men ikväll lagade jag det första Buzz-receptet för Santa Maria Fish Tacos och det var det här receptet:

Mexikansk fiskgratäng (Santa Maria)
  • fiskfilé 700 g (t.ex. kolja eller sej)
  • Fish Taco Spice Mix (2 påsar)
  • krossade tomater (400 g)
  • 2 msk olivolja
  • 1 dl strimlad purjolök
  • 2 msk Red Jalapeño
  • salt
  • svartpeppar
  • fetaost (100 g)
Tillbehör:
Nacho-chips
färsk koriander

1. Värm ugnen till 175° och smöra en ugnsfast form.
2. Skär fisken i bitar och blanda med fish taco kryddmix.
3. Lägg fisken i formen.
4. Rör ihop krossad tomat med purjolök, jalapeño, salt och peppar och häll över fisken.
5. Strö över fetaost och baka gratängen ca 20 minuter tills fisken är klar.
6. Toppa med färsk koriander.



Det var ett lätt recept att följa och det tog inte särskilt lång tid. Den färska koriandern hoppade vi över och jag hade missat att handla hem Red Jalapeño, så jag tog ½ tsk sambal oelek istället. Jag vet inte om det var det eller själva kryddmixen (chili och lime) som gjorde att det blev aningen starkt för min smak. Då hade jag ändå lite mer fisk (800g) och lite mer krossade tomater (500g) än i receptet. Men å andra sidan är jag lite extra känslig nu under graviditeten. Jag serverade ris till och inte bara nacho-chips.
Lilla T åt bara ris och chips (och pyttelite fisk). "Det ser inte ut som något jag tycker om" var omdömet, men hon gillar å andra sidan inte något som är "blandat". Maken åt utan protester, men var inte helt övertygad. Jag tyckte det var ganska gott men, som sagt, lite åt det starka hållet.

Vi får testa det andra receptet med lax-tortillas nästa gång. Det kanske smäller högre :)

Om något vill testa själv kan jag posta iväg ett par påsar kryddmix och om någon vill bli Buzzador är det också bara att hojta till i en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar