onsdag 9 februari 2011

Lite babbel bara

Jag jobbade hemma idag. Jag har fått OK på att göra det ibland nu när jag börjar känna mig extra tung och trött. Det är speciellt skönt att slippa transporterna. Just nu tar det mig mellan 1½-2 timmar om dagen att ta mig till och från jobbet och de dagar jag hämtar lilla T vinner jag mycket tid som jag kan lägga på att jobba istället.

Idag använde jag dock den intjänade tiden till att ta en långlunch och uträtta några ärenden. Så nu har jag bokat en tid hos optikern. Trots alla råd om att inte skaffa nya glasögon vid graviditet och amning känner jag att jag måste. Mina håller på att falla i småbitar och de kommer säkerligen att ramla sönder vid sämsta tänkbara tillfälle. Bäst att få det gjort innan bebisen behagar komma.

Jag försökte också boka en tid för en ansiktsbehandling (med det upphittade presentkortet). Med anledning av svimningskänningarna frågade jag om det fanns någon behandling som inte krävde ryggläge, men det vill de inte gärna, då deras utrustning är anpassad för att man ligger (och ger bättre arbetsställning för dem). Jag blev rekommenderad att vänta tills det var OK att vara ifrån barnet att par timmar. "Du kommer att njuta av det ännu mer då", sa den vänliga kvinnan på salongen.

Jag shoppade också en mycket läcker mag-gördel (bild från cariwell.se) som ska ge stöd och avlastning nu under den sista tunga tiden. Jag hoppas att det kan fungera. Jag testade den nu på eftermiddagen, men det kändes mest varmt. Men det kan ju också ha att göra med overallbrottningen och muffinsbakningen som jag och lilla T ägnade oss åt på eftermiddagen.

Jag kom också hem med ett par buketter tulpaner i en fantastiskt färg - det är verkligen billig lyx just nu! En semla till två-kaffet följde också med hem ;)
Sedan känner jag just nu att jag aldrig hinner med så mycket som jag tänkt att jag ska göra. Jag tror kanske att jag har extra höga krav på mig själv när jag är hemma för att jag tänker att jag får jobba ostört och borde hinna massor. Men idag berodde det inte så mycket på långlunchen att jag inte känner mig riktigt nöjd utan att webbövningarna jag skulle kolla hängde sig hela tiden och jag fick starta om gång på gång på gång. Riktigt irriterande när man bara stöter på buggar och inte kommer vidare!

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att du kan jobba hemifrån ibland. Tycker att man ofta kan vara väldigt effektiv hemma. Men visst det beror ju på.... Om man har buggar i systemet är det ju inte så bra...
    Hoppas att gördeln hjälper!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Skönt att kunna jobba hemifrån.
    Du får skriva mer om gördeln var bra, man kanske skulle skaffa sig en sådan då.
    Sen får du gärna tipsa om vad du använde efter förra graviditeten, hade du ngn gördel eller speciell trosa för att magen skulle vara på plats?

    SvaraRadera
  3. Gördeln var sådär tyckte jag. Jag blev läskigt varm och tyckte det var svårt att andas. Men jag ska nog ge den någon chans till.

    Amy - jag använde inget särskilt efter graviditeten. Det mesta av magen försvann ganska snabbt efteråt och eftersom jag inte har haft helt platt mage sedan i tonåren hade jag inte så höga krav ;) De första veckorna kändes det konstigt att magmusklerna var helt uttöjda - jag kände mig som en sådan där "slinky"-leksak :) Men det återhämtade sig också förvånansvärt snabbt.
    Jo, jag skaffade ett par "hålla in"-trosor när vi skulle på fest och jag ville ha en lite tigh klänning. De höll in magen fint, men delade å andra sudan rumpan så att det såg ut att vara fyra skinkor. Så jag skippade dem. Hellre putmage än dubbelrumpa ;)

    SvaraRadera
  4. Förändras synen under graviditeten?

    SvaraRadera
  5. Ja, det kan visst bli viss synförändring av hormonpåverkan, så det är inte det bästa att byta glasögon under graviditet och amning.

    SvaraRadera