torsdag 3 februari 2011

Hexagonmacka, någon?

Häromdagen höll lilla T på att fixa och greja under sin vanliga ström av prat. Hon låtsades bjuda mig på någonting. "Sa du att det var en extra korvmacka?", undrade jag. "Nej, en hexagonmacka", förklarar lilla T för mig.

Förklaringen till att lilltjejen plötsligt utökat ordförrådet med geometri-ord är att de läser en Barbapappa-bok om former på förskolan och befäster sedan vid t.ex. mellanmålet genom att servera smörgåsar i olika former. Och det fastnar onekligen!

5 kommentarer:

  1. Roligt! Undrar bara om hon kommer ihåg det tills hon börjar högstadiet. För det är väl där termen förekommer för första gången, antar jag :-)...
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kul!
    och Barbapapa bok! Låter som en dröm. Lilla E ÄLSKAR Barbapapa nu. Eller är snarare besatt... ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag vet vilken bok du menar!!! 5-åringen lärde sig också formerna när vi läste den hemma. Det var så lustigt för just då höll jag på att lära barnen i skolan och 5-åringen kunde formerna bättre! Det fastnar så lätt hos små barn!!! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är så häftigt vad de suger i sig. Vi får se om hon behåller intresset.

    SvaraRadera