måndag 21 februari 2011

Film: The King's Speech

Vad härligt det är att gå och se en riktigt bra film. Trevligt sällskap hade jag också :)

The King's Speech är en riktigt välgjord film om den motvillige engelske kungen George VI (spelad av Colin Firth). Han kämpar med svår stamning, men ingen av alla de experter som anlitas kan hjälpa honom. När hans äldre bror (Guy Pearce) abdikerar för att kunna gifta sig med en frånskild amerikansk kvinna blir det än mer angeläget med en lösning på problemet. En kung måste kunna hålla tal till sitt folk!
Kung George anlitar en talpedagog (Geoffrey Rush) som använder kontroversiella metoder - inte minst när patienten är en kung!

Relationen mellan de båda männen är filmens stora behållning, men också relationen mellan kungen och hans hustru (Helena Bonham Carter) berör. Likaså de tragiska uppväxtförhållandena som så småningom nystas upp.

Inte den minsta action- eller sexscen i hela filmen, utan bara välspelat, välgjort och väldigt bra!

4 kommentarer:

  1. Jag blev totalcharmad av den där filmen. Jag undrar om inte min favoritdel ändå var när hans döttrar bad honom berätta en saga. Jag älskade hur han knöt ihop allting och framhärdade med berättandet trots sina talsvårigheter.

    SvaraRadera
  2. MÅSTE bara se denna film. Mirren har också rekommenderat den och jag har ju läst alla enastående recensioner om den.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Den här ville jag se idag, men det blev Trassel. men Trassel var ju bra också. Jag får se den här en annan gång.

    SvaraRadera