söndag 24 juli 2011

Giftasluva

Nu på morgonen sa lilla T bestämt: "jag ska gifta mig med N". Vi gjorde ett försök att förklara att det inte är brukligt att gifta sig med sin bror, men det är nog en diskussion som får vänta lite.

"När är det man har sådana där trasor på huvudet?" frågade hon sedan. Jo, man kan ha en slöja på huvudet när man gifter sig. Men slöja var nog ett svårt ord för lite senare när lilla T arrangerade sjalen hon fått att ha som slöja så sa hon "titta, nu har jag min giftasluva på mig".

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det är fascinerande att så små barn, även yngre än T, vet vad att vara gift, gifta sig osv är för något. Är det så många böcker och annat som nämner det? Men de snappar ju upp det mesta så...

    SvaraRadera
  2. Ja, i alla sagor gifter sig ju prinsen och prinsessan om inte annat.

    SvaraRadera
  3. Just det, det är sant. Och så levde de lyckliga i alla sina dagar...

    SvaraRadera
  4. En giftasluva låter alldeles strålande!

    Jag älskar sättet barn hittar på egna ord och tolkningar. Hemma hos mig delar min lilla T upp allt upp i mjukt eller hårt för tillfället...

    SvaraRadera