måndag 18 juli 2011

Vampire Academy

Jag fick låna serien Vampire Academy av min syster och har maratonläst böckerna. Dels för att syrran kommer och hälsar på nästa vecka och det passar bra att lämna tillbaka böckerna och dels för att de var väldigt spännande. Det är ungdomsböcker, javisst, men om man bortser från en del banala formuleringar och lite tramsigheter när det gäller beskrivningarna av kärleksrelationerna, så tyckte jag att det var riktigt bra underhållning.

Böckerna handlar om Rosa som är en halvvampyr (dhampir). Hon bor på en internatskola där hon tränas för att bli beskyddare åt "snälla" vampyrer (moroi) - närmare bestämt åt vampyren Lissa som är den sista medlemmen i en kunglig moroi-släkt. Rosa och Lissa har ett speciellt band till varandra då Lissa återuppväckt Rosa från de döda efter en olycka.

Beskyddarnas uppgift är att skydda moroi från "onda" vampyrer (strigoi) som gärna ger sig på de kungliga moroi. Lägg till lite interna släktstrider, en läcker lärare, oväntad andekraft och lite vanliga hederliga internatskoleförvecklingar så har du serien i en liten ask.

Min syster berättade som tur var att fler böcker i serien är på gång - annars hade jag blivit ruskigt frustrerad av cliff hanger-slutet i bok fem.





Törst, Löftet, Fruset blod, Skuggkysst och Andens kraft av Richelle Mead

2 kommentarer:

  1. Den sista boken kommer i augusti. Jag får skicka den på posten när jag läst färdigt.

    SvaraRadera