onsdag 17 november 2010

Dag 01 - Presentera mig själv

Då kör jag igång med listan:

Dag 01 - Presentera mig själv

Bokhamstrande, pysslande, blomsterfotograferade Västmanländska i Skåne .

Ja, så står det under profilbilden här på bloggen. Vad betyder det då? Finns det något mer att berätta?

Bokhamstrande
Ja, det är nog ett av mina främsta kännetecken. Och bokläsande - läser alltid och överallt så fort chansen ges och har gjort så ända sedan barnsben. Så det är nog inte slump att jag pluggade böcker (litteraturvetenskap) och jobbar med böcker (som förlagsredaktör).

Pysslande
Jag har ständigt komplex för min ohändighet. När man växer upp i en familj där alla är händiga - syr, stickar, väver, fixar osv, så får man komplex när man bara tycker att man är bra på att läsa. Men har blivit lite händigare på "äldre dagar", men det yttrar sig mer i slumpvist pysslande än t.ex. rent handarbete. Jag har alltid gillat papper, så att "scrappa" lite är kul. För något år sedan upptäckte jag blomsterdekoration och det är ett väldigt tillfredställade pyssel. Jag har alltid varit rätt bra på att baka kakor (men det är farlig för jag är ruskigt bra på att äta upp dem också!). Och ibland syr jag till och med någonting.

Blomsterfotograferande
Foto är ett nyupptäckt intresse. Oftast fotar jag lilla T. Men blommor är tacksamt. Förutom att de är väldigt vackra i alla former, så står de ju still ;)

Västmanländska
Jo, där är jag född (Lindesberg) och uppvuxen (Västerås och Surahammar) och där är ju "hemma" på så vis att min familj finns där. Jag känner också att jag här hemma i det Västmanländska landskapet mer än här i Skåne. Det är liksom mer barrskog och sjöar än rapsfält och hav i mig.

I Skåne
Hit flyttade jag -93 för att läsa på universitetet. Och sedan igen -98 (efter en sväng i Örebro, England och Västerås) för att läsa en specialkurs. Sedan fick jag jobb i Malmö. Träffade en trevlig skånsk kille (och sådana flyttar man inte på så lätt) och på den vägen är det ...
Nu är Lund på många sätt mer hemma än Västmanland. Men ibland lite väl långt från familj och vänner.

Något mer då?
Jo, jag är ju mamma också ;)
Till lilla T.
Och snart en liten till.

9 kommentarer:

  1. Och jag som önskar att jag läste lite mer. Jag var en riktig bokmal som barn. Sedan tog liksom pysslandet och stickandet över för mig... Tur att det finns ljudböcker. :-)

    SvaraRadera
  2. vad roligt att du har hakat på den där listan! Ska bli spännande att se fortsättnignen också! Kul med din presentation. fast mycket av den kan jag känna att jag förstått på bloggen din eftersom jag redan hängt här ett bra tag....! ;-)
    Haha roligt det där med diin skånska man. Hm, vissa skåningar tenderar att SJÄLVA flytta på sig.... TUR för annars hade jag aldrig träffat min!!! ;-)
    KRAMAR!

    SvaraRadera
  3. Trevlig läsning.


    Vad kul att vi kör listan samtidigt! :)

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa! Hos mig är det oxå alltid en bok där jag är, läser massor. Detta har blivit betydligt dyrare sedan vi flyttade då jag nu måste KÖPA alla böcker... går ju inte direkt att låna svenska böcker i Bryssel!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag hängt på också! Kopierade ditt sätt att presentera dig själv litegrann, hoppas det är okej! :)

    SvaraRadera
  6. Emma - det är ju jättesmart att du kan göra både och.

    Saltis - jag ska inte vara orättvis, han har ju flyttat på sig i peroder - både inom landet och utomlands.

    Anna - ja, det är kul :)

    Brysselkakan - det är ju ett riktigt problem om tillgången är begränsad.

    Anna F&T - helt OK ;)

    SvaraRadera
  7. Hej! Inser precis att jag inte skrev på min dag 1 att jag älskar att läsa.. Också uppväxt i Västmanland, men i närheten av Arboga

    SvaraRadera
  8. Så kul att få veta lite mer om dig! Att du gillar böcker har jag ju förstått, men jag visste inte vad du jobbade med. Jag kanske hänger med på listan när jag har slutat med mitt fredagstema. Det tar tid att läsa alla som är med på det - jag har förstått att det är kutym att man gör det!
    Må så gott så länge!

    SvaraRadera
  9. bloggmamman - trevligt att du tittar in. En Västmanländska till i bloggvärlden :)

    Musikanta - ja, man kan ju börja med listan när man vill. Ha det bra du med!

    SvaraRadera