måndag 22 augusti 2011

En resefundering

Jag skulle vilja åka hem till mina föräldrar med båda barnen och vara där en vecka eller något i den stilen.
Så att barnen får träffa min familj.
Så att mormor, morfar och moster får mysa med de små.

Maken måste jobba. Nu klurar jag på hur jag bäst ska ta mig de 60 milen dit ...

När lilla T var liten åkte jag tåg med henne ett par gånger och det var inga problem (förutom att komma av och på X2000), men med två barn och två byten ...
Åker vi tåg har vi heller inte med oss några bilbarnstolar, men å andra sidan har jag ju inte tänkt att göra mycket mer än att hänga hemma hos mamma och pappa när vi väl är där.

Åk bil, sa vännen M. Då sitter barnen fast, ni kan pausa ofta, packningen behöver inte begränsas och du har bilbarnstolarna med dig. Jo, det låter ju bra. Men det är rätt långt att köra den sträckan ensam ...

Voj, voj!

9 kommentarer:

  1. Det är inga problem. Jag körde själv med Påsen de 56milen till min familj. Som sagt, man får stanna ofta men man har alla de andra fördelarna. Jag har hört av andra föräldrar med barn 3+ år att bilDVD is the shit...! Man kan köra ostört bra mycket längre. Jag säger go for it. Man klarar det, bara man låter det få ta en hel dag. Inte som man gjorde på pre-barn tiden... sträckköra i 6,5 timma direkt efter en helgdag på jobbet...

    SvaraRadera
  2. Japp, instämmer i hyllningskören vad gäller DVD i bilen, så lilla T klarar sig. Tyvärr tycker inte lillkillen att det är så kul att åka bil ...

    Jag velar vidare.

    SvaraRadera
  3. Kan du inte höra om någon vill åka med? Anna kanske?

    Hoppas du hittar en lösning.

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att minstingen inte gillar bilåkning hade jag nog satsat på tåg i alla fall, och försäkrat mig om hjälp att komma av tåget från tågpersonalen.

    Kanske kan någon i familjen åka sista delen av resan med er? Så kan du få hjälp en del av vägen.

    Det kan bli långa 60 mil med en ledsen bebis i bilen ...

    SvaraRadera
  5. Bil röstar jag för. Ni kan stanna när ni behöver och måste nödvändigtvis inte åka hela sträckan på en dag om lillen inte orkar.

    SvaraRadera
  6. Det är långt att åka med barn 60 mil! Räcker med att åka från Öland till Mogata ca 30 mil, och då var vi ändå tre stycken vuxna som kunde turas om att vara med barnen.

    Bäst vore naturligtvis att åka på natten när barnen sov - skulle inte din mamma eller pappa kunna åka ner till dig och hjälpa dig att köra så att du skulle slippa att köra ensam? Sen kan ju maken åka upp och hämta er...

    En lösning är att flyga. Kanske värt den extra kostnaden!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tack för tips och goda råd.

    Katarina - jo, jag tror jag ska försöka hitta en reskompis oavsett färdsätt.

    Pyrets mamma - både mamma och syrran har erbjudit sig att komma och möta i Stockholm.

    Finelinan - där har du en poäng, jag har övernattningsmöjligheter på halva vägen.

    Musikanta - tyvärr sparar man inte mycket tid eller besvär med att flyga. Det går inget direkt Malmö-Västerås utan jag måste till Stockholm och då blir det faktiskt ännu fler byten (ev. flygbuss+flyg+flygbuss+tåg+regionaltåg).

    SvaraRadera
  8. Först tänkte jag säga bil men om N inte gillar bil... Tåg om du har någon som hjälper dig av och på eller kan ta med en resekompis. Medtrafikanter kan man alltid be om hjälp.

    SvaraRadera
  9. Det verkar som att det kan ordna sig så att det funkar med tåg.

    SvaraRadera