måndag 22 augusti 2011

Trendspanar

Det är tydligen är inne med blåvitt porslin. Det har jag sett lite här och där. Senast i helgen var det en artikel i Sydsvenskan och på inredningsmamman Weronicas blogg finns vackra blåvita bilder.

Jag får väl ta och damma av mitt blåvita porslin som står undangömt längst upp i ett skåp. Det småblommiga från Rörstrand har jag nästan en hel servis av. De heter lämpligt nog Ulrika och det samlade min mormor åt mig. Tallrikarna med skånska slott (Rörstrand) och herrgårdar och de små djupa med motiv från England (Woodland) är arvegods från mormor (och likaså den blå glasservisen från 50-talet).



Retro är rätt - det vet ju alla. Igår hittade jag till och med en ny tidning som bara handlade om retro-inredning. Den var dock inte så rolig tyckte jag. Den handlade mer om priset på olika retrosaker och hur man fyndar dem på loppis än hur man inreder snyggt. Jag kunde konstatera att de gamla bakelitbesticken från mormor skulle vara ett hett byte på andrahandsmarknaden.

En sak som länge har varit helt fel, men som nu är helt rätt är tydligen att sätta upp tallrikar med motiv på väggen - sådana där jultallrikar, ni vet (så upp med dem på väggen bara Lina) och om man inte har tillräckligt många tallrikar får man ta till en tapet.

4 kommentarer:

  1. Men de är ju så bra att servera kakor och bullar på. Och just den där doptallriken är ju helt inne med blått och vitt... Nu väntar jag med spänning på nästa doptallrik ;)

    SvaraRadera
  2. Och jag som inte har något blått, bara massa annat gammalt...

    SvaraRadera
  3. Det funkar säkert det med, enligt någon annan trend.

    SvaraRadera