onsdag 10 augusti 2011

Status: väldigt mysig bebis

Jag hade tänkt att berätta om lille N när han var 3 månader. Jag hade tänkt berätta om lille N när han var fyra månader. Men mer än vikt och längd efter BVC-besök har det inte blivit, stackars andrabarn. När lilla T var bebis skrev jag regelbunden om hennes utveckling, om saker hon gjorde och annat (som i alla fall hennes släktingar tyckte var roligt att läsa).

Nåväl, nu är lillkillen drygt 4 månader och ni vet ju redan att han växer som han ska. Allt i stl. 62 är borta och vi har även skickat vidare en del i stl. 68 som känns för trångt. Blöjstorleken är uppgraderad till st. 4.

Vi har som sagt börjat med smakportioner. Intresset har varit ganska svalt, men idag mumsade han i sig ganska rejält med palsternacka och maken tyckte sig kunna tolka vissa ivriga ljud som "mer, mer" ;)
Lillkillen accepterar också flaska med urpumpad mjölk och vi har även introducerat ersättning, så det har varit möjligt att både gå på spa och på bio.

De finns ju de som säger att bebisar sover hela tiden. Lille N är i alla fall inte särskilt intresserad av att sova på dagtid. Han tar en liten micropaus vid bröstet eller sover en stund i bilen. Ibland tar ha en förmiddagslur på en hel halvtimme! Å andra sidan sover han ganska bra på natten. Han vaknar iofs fortfarande varannan eller var tredje timme och vill äta, men det är å andra sidan det enda han vill. Han äter och somnar om (till skillnad från storasyrran som åt, somnade och sedan vakande och skrek förtvivlat i minst 45 minuter). Oftast tar jag upp honom i sängen och ammar liggande och då händer det (ganska ofta) att jag somnar också.

För det mesta är lille N en väldigt mysig bebis - harmonisk och ganska lugn. Han bara hänger med. Oftast är han upptagen med att tugga på sina händer eller att blöta igenom någon leksak. Han har många ljud för sig - guuh och uuuh har funnits på repertoaren ett tag. Likaså ett rrrr-ljud. På sistone har han introducerat ett bububu - gärna in kombination med att han bubblar saliv så det stänker! Ett härligt skratt har han också. Det hör man oftast när lilla T susar förbi eller när pappa härmar olika djur.

Numera sitter han i barnstol vid bordet, men den är inte populär så långa stunder. Babysittern är bra och babygymmet också, men i båda de sakerna lever han lite farligt. Lilla T sätter gärna lite extra fart på babysittern och kryper in i babygymmet brevid (eller allra helst ) honom och det går oftast lite för vilt till för att föräldrarna ska kunna slappna av. Han rullar lite från sida till sida, men har inte kommit runt ännu. Han tränar flitigt på mage och är riktigt stark i rygg och nacke. Liggvagnen är sådär så vi fäller ofta upp ryggstödet till halvsittande så att han kan se lite bättre. Babybjörnen är inte dum den heller.

Så, det var en liten bebisstatus på vår lillkille :)

6 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Jag har skrivet ganska regelbundet om Isolde men jag missade 6-månadersinlägget men nu jobbar jag i alla fall på ett 7-månaders (hon blev 7 månader igår)!

    SvaraRadera
  2. Det artar sig väl, märker jag :-)! Ska ner till Öland nästa vecka och hälsa på lilla Clarissa, som hunnit att bli en hel månad sedan jag såg henne sist. Ska bli både roligt och spännanande...
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Anna - jag såg bilderna. Så fin hon är er stora lilla tjej.

    Musikanta - det får man väl säga ;)
    Ha det så härligt på Öland. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jamen det låter ju som ett typiskt småsyskon - nöjd och tålig :-).

    SvaraRadera
  5. Låter som en helt fantastisk bebis! Jag tror att Gibson var likadan. Tyvärr är han inte det nu... =)

    SvaraRadera
  6. Pyrets mamma - tålig är han liksom tvungen att bli ;)
    Finelinan - vi får se hur länge det håller i sig;)

    Det enda jag kan komma på att han verkligen inte gillar är att åka bil.

    SvaraRadera